CITAT (strandskatan @ 04-06-2009, 18:34)

Vilket praktexemplar till ZD du måste fått, grattis! Mina har någon enstaka ynklig knopp (jag bor också i zon 1 - på sydkusten).Tyvärr fick mina mjöldagg förra sommaren, här var så eländigt torrt. Hoppas de ska klara sig bättre i år. På min Mme Alfred planterad i höstas syns inte den minsta lilla blomknopp.
Jag tittade tillbaka nu bland mina bilder och i fjol blommade Mme Alfred faktiskt 3 juni, efter att ha planterats på hösten innan. Så den var snabbare i fjol, fast mycket mindre, blommade innan den började växa. Sedan mot slutet av sommaren, juli, augusti, kom det ett kraftigt skott som blev ca 1,5 meter högt, och det är det som har så många knoppar nu.
Det är väldigt stor skillnad på vad som blir av rosorna tycker jag, det är mycket viktigt med ett stort exemplar från början (jag vet att ni andra kommer att protestera, men säg att man vill ha en fin rosbuske på tre år och inte tvingas vänte fem eller sex, då är det väldigt viktigt), och nästan alla jag planterade i höstas (bland annat då ZD) var väldigt fina och kraftiga.
Jag har dock två som det går rätt trögt för, Mme Isaac Pereire och Lady Sylvia Climbing. Men de är väl inte direkt kända för att vara lättodlade, kanske.