Full version: Rhododendron
AnneMysan
Kan man klippa ner, och förnya grenar av en gammal Rhododendron?
Den är väldigt gles nertill och inte så många grenar på den, och skulle
vilja ha den mer busklik.
Har sökt i trådar, men inte hittat några svar, så kanske jag kan få hjälp här rolleyes.gif
ingrids
har sett ett trädgårdprogram där en gles rhododendron beskars rejält och han som gjorde hävdade att det kom nytt utan problem, minns dock inte detaljer som när och hur det gjordes bäst.
noora
Vi blev tvungna att såga i våran stora rhododendron efter att den flyttades (några större grenar gick av i flytten). Det har börjat komma nytt från stammarna i mitten, men det går låååångsamt. De nya skotten kom på den gamla tjocka stammen (4-5 cm i diameter) och till synes mitt på "kal stam". Det var faktiskt lite förvånande att se den bryta nya skott på det viset.
Aqvakul
Beskärningen sker bäst under vårvintern och gärna över en sidogren. Min erfarenhet är att resultatet blir förvånansvärt bra även när större stammar skärs "rakt av".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon