Limpan86
04-06-2009, 10:51
Hej har endast en liten tomatplanta som börjar få blommor. Hur gör jag för att få så mycket tomater som möjligt? Räcker det med att skaka dem lite lätt eller finns det andra metoder?
Det räcker med att skaka plantan försiktigt. Resten sköter insekterna.
Humlor är det mest effektiva:
"Undersökningar av Ravestijn (1991) av både biff- och vanliga tomater visade att endast 54% av blommorna satte frukt då manuell vibrering ej utfördes. Med vibrering ökade fruktsättningen till 94% I närvaro av pollinerande humlor uppstod ingen skillnad jämfört med vibrerade eller ovibrerade plantor, båda hade 96%-ig sättning. "
http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/ex_arb_v...06/EVV95-06.HTMSolanumväxter (även en del andra t ex liljekonvalj och blåbär) har sitt pollen fastsatt så att det måste skakas loss, humlor gör detta genom s.k. Buzz-pollination (surrpollinering?)
http://en.wikipedia.org/wiki/Buzz_pollinationSå när man skakar så skall man alltså imitera humlans skak-frekvens när den skakar på blomman!
Limpan86
04-06-2009, 11:32
Min tomat står på vår innergård mitt i centrala stockholm och jag har aldrig sett en humla där någonsin. Är det kört då eller funkar skakningen?
GunnellF
04-06-2009, 11:34
CITAT (Limpan86 @ 04-06-2009, 12:32)

Min tomat står på vår innergård mitt i centrala stockholm och jag har aldrig sett en humla där någonsin. Är det kört då eller funkar skakningen?
Det funkar alldeles säkert, dessutom lär det ju finnas fler pollinerare än humlor eftersom plantan står ute. Det lär nog bli tomater
Eva 33c
04-06-2009, 12:22
Dessutom är det så att flera sorter bland tomater pollinerar sig själva innan blomman ens slagit ut.
Det står lite om det här på
Tomatsidan, rulla ner till rubriken "Spara eget frö".
Jordgubbe
07-06-2009, 12:27
Vindpollinering är effektivt (om man inte kan pollinera själv vid rätt tidpunkt på dagen eller har insekter relativt nära). Så gör jag iaf och behöver inte tänka så mycket, "naturen sköter sig själv". Lämnar små glipor på min inglasade balkong dagar som jag vet att det kommer att bli varmt och soligt på morgonen och då kan tomaterna stå och svaja lite lätt under dagen.
Pollenet släpper lättare vid viss tid och klimat och kanske inte alltid just då som man är hemma. Har hört mellan klockan 10 och 14 och vid torrt väder men inte direkt sol och värme.
Jordgubbe
09-06-2009, 20:12
Inte pollinering av tomat förvisso, men chili behöver ju också lite hjälp på traven, så denna vecka har jag haft en timerstyrd fläkt på mellan 10-14 på dagarna och nu såg jag att blommorna börjat skrupna ihop. Ska bli spännande att se om det blir några mini-chilis.
Har lite dåligt om plats dessvärre på min inglasade balkong för alla tomaterna (och ingen mer hylla) så därför står chilin inne nu. När jag är ute och vattnar dock ser jag hur tomaterna bara blir fler och fler, men de vill ha sol och inte kyla och regn som det skulle bli resten av den här veckan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.