Full version: Rhododendron..
majo
Skulle hemskans gärna vilja ha ett rungande VISST GÅR DET BRA!! på denna fråga: "Kan jag låta fyllnadsmassor/anläggningsjord vandra upp på mina snart 30 år gamla Rhododendron-buskar?!"
Denna situation uppstår nu iom att marken där buskarna är placerade måste höjas ~ 40 cm.

Kanske måste de omplanteras?!
Eva Swahn
Vet inte om jag riktigt begriper, men svarar ändå.

Rhododendron ska ha jord som är så beskaffad att man ska kunna köra ner en arm till armbågen - väldigt fluffig. Jorden är ju (läs: bör vara) mestadels torv. Alltså ska du inte hälla på en massa annat skit ovanpå roddisarnas växtplats (det är väl det som är frågan?).

Rötterna är varken djupa eller väldigt spridda, de är filtaktiga, liksom toviga och som sagt relativt ytliga och inte alls så stora som man skulle kunna tro när man ser busken. Jag har själv i sommar flyttat en av mina 22 år gamla buskar.

Jag tycker att du ska vara mycket rädd om dina 30 år gamla roddisar! Då du måste höja jordytan skulle jag med spett varsamt bända upp och lossa busken för att höja den. Passa på att ge busken den jord den ska ha (se ovan). Låt den få en ny planteringsyta som är lika stor som bladverket. Det är inte så riskabelt att kapa grenar som är i vägen för ditt bestyr. Men jag tror inte att det är lämplig tid att göra det nu, den håller på att förbereda sig för att klara vintern.

Är det väldigt akut att höja marknivån nu? Jag hoppas att någon annan, mer kunnig än jag kan komplettera mitt svar.
Ingrid på Västkusten
Tja - vad är det för fyllnadsmassor? 40 cm tycker jag är väldigt mkt att höja oavsett vilken växt det rör sig om :-(

Du för bygga små stensatta bassänger för dem, smile.gif
men har Du inte mkt val så har Du inte.

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon