LindaA
Så här ser vårt körsbärsträd ut i år:

Stackars körsbärsträdet

Bara en gren som lever, varför kan det ha blivit så? Finns det något vi kan göra för att det ska må bättre?

Det kommer nya skott här:

Körsbärsträdet litet skott

och det känns ju positivt i alla fall.
Tänkte skära bort de döda grenarna men det bör väl vänta till JAS-perioden?

Trädet är ett par år gammalt, står på baksidan av vår tomt där det är fin matjord och hyfsat fuktigt.
Kan det ha fått för lite vatten ändå (vi har vattnat trädet tidigare säsonger).

Dessutom undrar jag om ni tror att trädet kommer växa till ett ordentligt träd med fin form ändå eller om det är omöjligt att rädda.
GunnellF
Ni har ju inte så mycket att förlora, så det är ju bara att ta bort det som inte är friskt. Men vänta till JAS, ja... då hinner ni även se om det kommit mer grönt. Hur det kommer att växa till sig framöver är ju svårt att sia om - det visar sig, om trädet överlever.
LindaA
Jag förstår att det är svårt att sia om hur trädet kommer växa, jag tänkte om det var någon kunnig på träd som kunde säga om det är värt att satsa mer på det här trädet eller om det är bättre att byta ut det mot ett nytt.

Det är ju inte så roligt att satsa många år på ett träd som inte växer upp som det ska.

Tack för svaret!
GunnellF
CITAT (LindaA @ 05-06-2009, 08:33) *
Jag förstår att det är svårt att sia om hur trädet kommer växa, jag tänkte om det var någon kunnig på träd som kunde säga om det är värt att satsa mer på det här trädet eller om det är bättre att byta ut det mot ett nytt.

Det är ju inte så roligt att satsa många år på ett träd som inte växer upp som det ska.

Tack för svaret!

Som sagt, det är svårt att sia om det. Det är upp till er om ni vill avvakta eller skaffa ett nytt träd. Alternativet är att göra både ock.
Jan af Lisö
Tror inte detta träd orkar återhämta sig, själv skulle jag byta ut det.
Det kan finnas minst 3 olika anledningar till problemet (jag förutsätter att Ni planterade och skötte/vattnade trädet helt rätt):
1. Trädet var inte från början tillräckligt livskraftigt, eller hanterades fel i platskolan/handelsträdgården
2. Blom- oh grentorka (en svampsjukdom)
3. Något (sorkar?) har ätit upp trädets rötter under vintern, det ser ut på ena bilden att du har en åker utanför.

3:an kan du kolla när du gräver upp trädet med rötterna. Då kan det bli samma problem med nya träd så samma plats, då måste rötterna skyddas av finmaskigt trådnät nergrävt runt trädet.

--
Vad är det för sort och vilken grundstan står den på ?
LindaA
Tack för svaret!
Jag vet inte ur huvudet vilken sort och grundstam det var, ska se om jag kan kolla det senare idag.

Funderar lite på blom- och grentorka också, får kolla på trädet.
Vi får nog fundera på att byta ut trädet...lite synd men bättre att göra det tidigare än senare, så vi kan få skörda egna körsbär någon gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon