ninni79
04-06-2009, 13:02
Kan man plantera en uppstammad syren och en smultronschersmin i juli/augusti om de är odlade i kruka (och naturligtvis är noga med vattningen) eller är det bättre att vänta tills i höst? När är det i så fall lämpligast att plantera (om man väntar till höösten alltså)? Är det något speciellt jag ska tänka på vid planteringen, som jord gödsling eller så?
Det är nog inga problem, bara de får vatten...
För "hundra" år sedan grävde jag upp ett rotskott av en Doftschersmin hos min syrra....mitt i Juli, transporterade den 35 mil, planterade den sedan hemma, efter ett par år flyttade jag den igen och jag tror att det var mitt i sommaren...fungerade jättebra, så om de är odlade i kruka borde de klara det galant...
GunnellF
04-06-2009, 15:47
Krukodlade växter kan man plantera hela säsongen. Ställ rotklumpen i vatten innan du planterar den och låt den dra ordentligt med vatten. Gräv en "lagom" stor grop som är ca dubbel i diam än rotklumpen och något djupare - allt för djup grop kan bli ett surhål av vatten när trädet inte rotat ut ordentligt.
Fyll på med jord i botten så att trädet kommer NÅGOT högre än marknivå och fyll sen på runt omkring med nån typ av bra jord. Tryck till jorden något men inte hårt - du kan fylla på sen om den sjunker undan. Packad jord gör det svårare för trädet att rota ut. Slå ner ett par (tre) pålar i gropen, som du stagar upp trädet till så att det inte blir snett - se till att inte binda om stammen för tajt och använd inte snören utan band av nåt slag.
Vattna ordentligt och varje dag under minst en månad, man brukar ha som riktlinje att minst 30 liter vatten om dan för ett träd typ Björk. Tidsmässigt får man avgöra med tanke på väder och vind, men bättre för länge än för kort tid.
Buskplantering funkar på samma vis men du behöver ju inte ha några pålar till den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.