Full version: Buskfråga
Gossen Ruda
Den här busken finns i en plantering en bit hemifrån. En fantastisk magnet för bin, jag tror knappast jag sett något liknande. Fast vad är det för buske? Måste ha en sån själv, finns den inte att köpa för det bli ett skottförökningsförsök.

[attachment=35879:090604_1_buske.jpg]

[attachment=35880:090604_2_buske.jpg]
GunnellF
Tycker att det ser ut som Ginnalalönn, Acer ginnala.
Gossen Ruda
CITAT (GunnellF @ 04-06-2009, 15:58) *
Tycker att det ser ut som Ginnalalönn, Acer ginnala.

Lönn var nog något av det sista jag tänkte på men efter att ha Googlat lite så verkar du ha rätt. thanks.gif
GunnellF
CITAT (Gossen Ruda @ 04-06-2009, 16:03) *
Lönn var nog något av det sista jag tänkte på men efter att ha Googlat lite så verkar du ha rätt. thanks.gif

Vassego! Jo, Ginnalalönn är ju rätt olika alla andra lönnar man är van att se, men när "näsorna" dyker upp ser man klart att det är en lönn. Personligen tycker jag att Ginnalalönn är väldigt vacker!
CillaM
Den är hur enkel som helst att föröka också, vänta bara tills näsorna är mogna att plockas, sedan sår du dom direkt och våren där på..... så kommer dom.
Gossen Ruda
CITAT (CillaM @ 04-06-2009, 20:09) *
Den är hur enkel som helst att föröka också, vänta bara tills näsorna är mogna att plockas, sedan sår du dom direkt och våren där på..... så kommer dom.

Det kan ju vara ett alternativ, fast hur snabbt växer dom? Jag vill inte vänta i flera år på blomning. Skall kolla också om dom finns att köpa och till vilket pris.
GunnellF
CITAT (Gossen Ruda @ 04-06-2009, 21:24) *
Det kan ju vara ett alternativ, fast hur snabbt växer dom? Jag vill inte vänta i flera år på blomning. Skall kolla också om dom finns att köpa och till vilket pris.

Tror inte att de växer extremt snabbt utan det tar väl några år innan det är en buske eller om man vill ha det som träd tar det ju ännu längre tid naturligtvis. Ginnalalönn brukar finnas att köpa vad jag vet, det är en rätt härdig buske/träd också. Jag bor i zon 5 och det växer en del Ginnalalönnar här omkring. Som träd får de väldigt fin form tycker jag och de blir inte så höga heller: 3-4 m.
Gossen Ruda
Jaha, då var 2 st inhandlade och planterade vid sommarstugan resp i stan. Plantagen som nästan har monopol på växter i Göteborg hade inga men det hade Trädgårdsforum i Landvetter. 115 kr/st var överkomligt för plantor på ca 1 m tycker jag.
GunnellF
CITAT (Gossen Ruda @ 11-06-2009, 15:11) *
Jaha, då var 2 st inhandlade och planterade vid sommarstugan resp i stan. Plantagen som nästan har monopol på växter i Göteborg hade inga men det hade Trädgårdsforum i Landvetter. 115 kr/st var överkomligt för plantor på ca 1 m tycker jag.

Det låter som ett mycket bra pris!! tummenupp.gif
Ezereht
Hur höga blir dom om man har dom som buskar tror ni? Har också funderat på en sådan för dom fina höstfärgernas skull. Men det är lite trångt här.
Gossen Ruda
CITAT (Ezereht @ 17-06-2009, 15:56) *
Hur höga blir dom om man har dom som buskar tror ni? Har också funderat på en sådan för dom fina höstfärgernas skull. Men det är lite trångt här.

Har sett uppgifter på 4-5 meter men jag tror det är max, fast eftersom växtsättet är busklikt går det säkert att toppa dom längsta grenarna och hålla ner den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon