Hej! Har "lurkat" länge både här och på AOt.s forum. Fantastiskt vilken kunskap som finns här, har lärt mig massor och undrar nu om ni vet vilken ros det här är. Den blommar i Juli och remonterar sparsamt. Ros framsidan-1
Ros_framsidan_2
Erika i Sandviken
04-06-2009, 17:33
Den är ju väldigt lik Bonica
Christina i Taxinge~
04-06-2009, 18:36
Blommar i juli, sparsamt remonterande...... Doftar den?
Tycker den påminner en del om 'Rosenholm'
GunnellF
04-06-2009, 19:30
Har svårt att tro att det är Bonica - den är inte så hög plus att den blommar länge och remonterar.
skrotfibbla
04-06-2009, 19:40
Tack för tipsen! Har tittat på båda förslagen på roslistan och vet inte riktigt vilken den är mest lik......lutar åt Bonica för skiftningarna mot vitt. Den doftar svagt. Har ärvt den med sommarstället. Har inte kunnat vara där så mycket så rosen har blivit eftersatt, kanske därför den inte orkar blomma om så mycket....
GunnellF
04-06-2009, 19:43
CITAT (skrotfibbla @ 04-06-2009, 20:40)
Tack för tipsen! Har tittat på båda förslagen på roslistan och vet inte riktigt vilken den är mest lik......lutar åt Bonica för skiftningarna mot vitt. Den doftar svagt. Har ärvt den med sommarstället. Har inte kunnat vara där så mycket så rosen har blivit eftersatt, kanske därför den inte orkar blomma om så mycket....
Jag har under flera år skött en stor rabatt med Bonica och jag kan säja att detta är INTE Bonica!! ) Bonican har en lite annan form på blommorna när de inte är helt utslagna och även lite annan rosafärg. Dessutom remonterar de rejält och blommar länge. Dessutom blir inte Bonica så hög, som sagt...
Christina i Taxinge~
04-06-2009, 20:06
Jag kan tycka att den är lite lik 'Fantin-Latour' också...... Alltså, det finns hur många rosa rosor som helst och man blir aldrig helt klok på vad det är för nån........
Har tittat på Fantin-Latour i Helpmefind och färgschatteringarna stämmer men Fantin-Latour- blomman ser mer fylld och bubblig ut..... Ja, det är svårt att hitta rätt bland alla rosorna, men en dag kanske man snubblar över en likadan i någon trädgård .....Tack iallafall!!
StinaR
04-06-2009, 22:29
Det är inte The Fairy eller Sommerwind då? Lite svårt att se hur stora blommorna är.
Kajsa
05-06-2009, 12:56
Rosenholm, små söta blommor, den ena föräldern är The Fairy, svag doft, blir 2 - 4 m, remonterar
Bonica Cl, växte fort och blir 3 m, tuff fryser inte ner ett dugg i zon 3 - 4
Svag eller nästan utan doft, remonterar
skrotfibbla
05-06-2009, 17:49
Åh, vilka fina bilder....det är verkligen jättesvårt...de ser så olika ut på olika bilder och färgerna verkar också variera i olika miljöer...eller är det kanske ljuset som är olika. The Fairy ser rufsigare ut och Sommerwind verkar större, mer rosa och med större gul mitt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.