Miss Bateman
Jag har en rostvin i kruka på min balkong. Den ska bli vackert roströd på hösten. Det blev inte min förra året, istället torkade bladen och föll av. Vad kan det bero på?
Den har inte nån vidare stor kruka kan det vara det? Tyvärr kan den inte få större heller. Nu i år ser den just ni iaf frisk och fin ut, men döm om min förvåning när jag i dagarna hitta små, små vindruvsklasar på den! Vad kan jag vänta mig?
flower
Den bildar svarta druvor som inte är ätbara.. rostvinet odlas enbart som prydnadsväxt och vill ha soligt läge eller vandrande skugga och planteras i en jord som är humusrik och väldränerad. Det var den information jag hittade om Rostvinet.. Varför den tappade sina blad kan jag inte svara på, men det kan ha att göra med krukans storlek, brist på näring, för lite vatten osv...
Miss Bateman
Tack för svar! Du har just nu gett mig mer info än mina tio böcker tillsammans! smile.gif Svarta druvor och roströda löv låter såå fint. Ska verkligen passa den med vatten. Har denna sommar (min andra sommar med balkong) insett att det jag anser vara en fuktig jord och det växten anser vara det nog kan vara olika. Min Smultronschersmin började fälla blad för ett tag sen och det, ta i trä, verkar faktiskt ha berott på torka. Vattna, vattna, vattna är krukornas förbannelse.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon