Posselosse
Hej hej,

är lite av en rookie på det här med växter, men skall försöka få det lite mysigare i en lunchlokal och vill då försöka hänga upp lite växter på väggarna. Väggen ser ut såhär: http://i644.photobucket.com/albums/uu170/P...losse/bild7.jpg och den ligger mitt i mot en lika lång vägg, ca sex-sju meter isär, med stora fönster.

Jag skulle vilja köpa Billiga krukväxter som skulle passa in här och som är mycket tåliga. Skulle ni kunna rekommendera något? Kanske något som ikea har (är ju billigt där iaf)? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categori...coration/10779/

Tack på förhand
GunnellF
Ska växterna upp på väggen eller hur har du tänkt?
Platinum
Gullranka, ampelllilja funkar att hänga i amplar på vägg och borde inte kosta många kronor heller.

Kräver förstås vattning men är annars enkla och tåliga.
Meriona
I en sån mörk lokal som det verkar vara (utan dagsljus???) så hade jag satsat på naturtrogna sidenväxter istället. Snyggt emblem!
Posselosse
CITAT (GunnellF @ 04-06-2009, 20:28) *
Ska växterna upp på väggen eller hur har du tänkt?

Min tanke är att de skall hänga i amplar på väggen. Tror att det blir lättast och att växterna kommer att hålla längre då (färre personer sitter coh pillar på dem).

CITAT (Platinum @ 04-06-2009, 20:37) *
Gullranka, ampelllilja funkar att hänga i amplar på vägg och borde inte kosta många kronor heller.

Kräver förstås vattning men är annars enkla och tåliga.

Hur mycket vattning kräver de? Helst skall det vara växter som inte är allt för känsliga vad gäller vattningen. Dvs växter som både klarar lite blött då och då och lite torrt då och då. Kanske lite för stora krav?

CITAT (Meriona @ 04-06-2009, 20:53) *
I en sån mörk lokal som det verkar vara (utan dagsljus???) så hade jag satsat på naturtrogna sidenväxter istället. Snyggt emblem!

Den är visserligen ganska mörk, men det borde funka tycker jag. Gillar inte sidenväxter tyvärr. Väggen mitt i mot ser ut såhär: http://i644.photobucket.com/albums/uu170/P...losse/bild4.jpg
MariaS
Älghornsbräken gillar mörker och torrt. OBS! Får INTE dammas!
Nauti
Jag skulle säga karlbergare(som jag nyligen fick reda på att min hette). Jag har en sådan i ampel som växer och trivs trots att den missköts. Den har haft samma kruka i säkert 5-6 år, ibland får den inte vatten alls så att den är helt uttorkad, ibland är den dränkt, på vintern står den alldeles iskallt och på sommaren blir det stekhett. Den ser lika grön och fin ut ändå. Det verkar inte vara mycket som tar kål på den.

Men det är inga blommor på den, i alla fall inte för mig. Det blir en stor grön klump som hänger ner från ampeln smile.gif
GunnellF
CITAT (Posselosse @ 04-06-2009, 22:27) *
Min tanke är att de skall hänga i amplar på väggen. Tror att det blir lättast och att växterna kommer att hålla längre då (färre personer sitter coh pillar på dem).
Hur mycket vattning kräver de? Helst skall det vara växter som inte är allt för känsliga vad gäller vattningen. Dvs växter som både klarar lite blött då och då och lite torrt då och då. Kanske lite för stora krav?
Den är visserligen ganska mörk, men det borde funka tycker jag. Gillar inte sidenväxter tyvärr. Väggen mitt i mot ser ut såhär: http://i644.photobucket.com/albums/uu170/P...losse/bild4.jpg

Jadu, det blir inte så mycket ljus på väggen där du har tänkt dig växterna, men Gullranka KAN funka - de är tåliga. Det som händer är mest att bladen blir gröna eftersom de behöver ljus för att få sina spräckliga blad, men det kanske du kan stå ut med? Viktigt är att inte vattna för mycket när de sitter mörkt till. Gullranka brukar tåla att bli torr mellan varven. Även Hoya borde funka t ex H. carnosa. Den tål verkligen att torka och kan även blomma, trivs den så kan den bli rejält stor och passar på en stor vägg.
deborah
Som huvudkriterie tycker jag att du ska ha att de ska klara sig utan alltför mycket ljus. Monstera, hoya (åtminstone vissa sorter), svärmorstunga och garderobsblomma klarar sig nog också. En del av dessa, som monsteran bör du nog ställa på govet men den kan växa sig upp till taket.

Vad gäller vattningen kan jag rekommendera vulkansten. Ta en stor kruka, lägg ner växten med jordklump och allt, och fyll på med vulkansten runtom. Stenen hindrar jorden från att ruttna så det går bra att fylla på så att växten står i vatten. Behöver man inte vattna så mycket, har funkat bra för mig.

Ett annat alternativ är ju att köpa växter som får stå där och sedan slänga dem när de blir fula.

Eller, att sätta upp växt-lysrör över växterna och koppla det till en taimer så att de får 10 -12 timmars extrabelysning. Helst samtidigt som solen är uppe.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon