Hasse_h
04-06-2009, 21:12
Jag har en lite svårplanerad yta som ska stensättas, se bild. Den sammanlagda ytan är ca 21 m2 och som framgår av bilden så kommer jag behöva snedskära stenarna längs flera av ytans kanter.
Jag har tänkt använda tumlad marksten i storlek 21 x 14 cm och om jag räknar rätt så kommer det gå åt drygt 705 stenar. Varje pall är 350 stenar så det räcker inte riktigt med 2 pallar.
Men det kommer naturligtvis bli en del spill här med alla stenar som ska snedskäras. Hur ska man räkna på det? Finns det nån tumregel?
Och hur kapar man bäst stenarna (cement)? Vinkelslip med diamantskiva?
mvh
Hasse
Vinkelkap låter perfekt kanske kyla lite med vatten får att slippa dam och spara på skivan. Marksten har jag inte laggt men vid tex kakling säger man att det går åt 10% i spill du har ju en lite slingrig form så det kan nog stämma men andra som vet och inte som jag gissar vet säkert bättre
Hasse_h
09-06-2009, 05:23
Har fått tipset att först räkna ut hur många stenar som ska täcka ytan, sedan lägga till en sten per rad. Det kanske blir ca 10% extra.
En del markstenar är redan gjutna med ett veck på mitten, för att underlätta delning.
vinkelslip med stenskiva samt en huggmejsel, är nog vad du kommer behöva. Uträkningen verkar du redan ha löst.
Hasse_h
09-06-2009, 20:34
Den stenen jag har till 99% bestämt mig för är Benders Rustik, tror den kommer med halvstenar på pallen så det kanske inte blir fullt så mycket att kapa då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.