Eva Swahn
15-10-2003, 09:29
Förvaring av saker i kalla utrymmen som i n t e tål frost.
I min iver av ordning och reda har jag nu kommit till målarfärgsburkarna. Jag vill inte förvara målarfärg inne i boningshuset dels på grund av utrymmesbrist dels på grund av brandfaran.
Jag har för mig att jag i nån varukatalog har sett boxar i frigolit. Nu vet jag inte var. Kanske är de väldigt dyra? Kan någon komma med ett smart tips hur man förvarar målarfärg frostfritt. När fryser målarfärger, både plast- och oljefärger? Varför blir den förstörd? Finns det annat som man har i uteförråd som borde stå frostfritt?
Jag använder mest linoljefärger, men en del lacker, oljealkyder, fernissor, stenkolstjäror, epoxi mm har jag också i skåpet. Har aldrig märkt att de inte tycker om att frysa. De verkar förfaras mer på sommaren när det blir hett i verkstaden.
Men antagligen mår de bäst i temperaturer runt 5-10 grader.
Vattenbaserad färg (många inomhusfärger) kan nog skära sig om den fryser (förutom att burken kan spricka). Men eftersom man kan packa in tex äpplen i figolit , för att undvika att de fryser, så borde man kunna göra det med färgburkar också. Man kanske kan ha dem i kylbox med bra isolering!
CITAT (Eva Swahn @ 15-10-2003, 10:29)
Förvaring av saker i kalla utrymmen som i n t e tål frost.
I min iver av ordning och reda har jag nu kommit till målarfärgsburkarna. Jag vill inte förvara målarfärg inne i boningshuset dels på grund av utrymmesbrist dels på grund av brandfaran.
Jag har för mig att jag i nån varukatalog har sett boxar i frigolit. Nu vet jag inte var. Kanske är de väldigt dyra? Kan någon komma med ett smart tips hur man förvarar målarfärg frostfritt. När fryser målarfärger, både plast- och oljefärger? Varför blir den förstörd? Finns det annat som man har i uteförråd som borde stå frostfritt?
köp någon skiva frigolit och limma ihop Dina lådor/boxar.
Eva Swahn
16-10-2003, 09:21
Vilket bra hittepå!
Här ska köpas frigolit för att fixa egna boxar! Tänkte att man skulle ju kunna klä insidan av flyttboxar med frigolit så sllipper man klistra.
Tack för bra tips!
Folk är bara för gulliga här!
Frigolitboxar verkar vara ett bra tips ett annat bra tips då man ställer undan färgburkar är att man ställer dom upp och ner,då slipper man ju den där hinnan som ofta blir för den hamnar ju i botten istället.
Ps glöm ej att sätta på locket ordentligt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.