officinalis
04-06-2009, 21:35
Jag vet att detta används en del inom biodynamisk odling och läste lite på engelska wikipedia om det.
Dels i samplantering genom att hålla en del skadeinsekter borta och locka till sig nyttoinsekter och även att bladen är bra att göra näring på och att det sätter igång komposter bra.
Det står också att den kan få sjuka plantor att bli friskare ifall de planteras i närheten.
Men jag hittar inte riktigt några källor så jag tänkte höra här istället.
Är det någon som har erfarenheter av Röllika? På samma sätt som Nässlor (som rätt tydligt visats ge bra kvävetillskott), Renfana (vet jag inte heller så mycke tom)... ?
Det verkar inte vara bekräftat riktigt. Men ändå intressant.
Ja, det är synd att det finns endel sådan artiklar på Wikipedia. De borde helt enkelt bara radera artiklar utan referenser, de är värdelösa
officinalis
05-06-2009, 07:49
Det är sådant man får ta om det är ett öppet uppslagsverk. Förlegad och falsk kunskap finns i många läroböcker. Med ett kritiskt öga tycker jag att engelska Wikipedia idag håller väldigt hög kvalitet.
Men jag får söka vidare om Röllikan. Måste finnas mer information någonstanns.
Den biodynamisk odlingen härstammar som bekant ifrån Antroposofin, men jag är ute efter en mer praktisk förklaringsmodell som du förstår.
Jan Lindgren
06-06-2009, 08:36
Hej!
Jag har svårt att tro att röllika är särskilt näringsrik. Den växer ju ofta på näringsfattig jord.
Finns det verkligen någon undersökning som visar att nässlor är mer näringsrika än andra växter. Nässlor växer helst på extremt näringsrika platser vilket troligen gör dem näringsrika men även andra växter som växer på extremt näringsrika platser borde vara näringsrika. Välgödslade gräsmattor ger en mycket näringsrik växtmassa. Fabaceae borde vara det bästa till gröngödsling.
När det gäller växtskydd så tycks oljerättika vara det bästa mot potatisnematoder. Det finns numera sorter som är speciellt effektiva. Odlar man potatis så bör man så oljerättika när potatisen är upptagen. Marken hålls täckt och nematoderna försvinner. Trå bra saker samtidigt.
MVH
Jan Lindgren
officinalis
09-06-2009, 10:41
Jag har försökt leta lite efter faktiska studier men hittar inga särskilda mer än allmän information. Att Brännässlor skulle vara mer näringsrika än andra växter är väl inte helt orimligt eftersom olika växter förmodligen har olika förmågor att fixera kväve.
Ja, ärtväxter och gräs är väl ganska klassiskt som gröngödsling om jag förstått det rätt.
Jag tänkte själv så Rödklöver och kanske Honungsört och Vitsenap på tomma ytor.
Röllikan/Röllekan nämns på
Wikipedia som en "Dynamisk akumulator". Det innebär att den kan fixera kväve från jorden, om jag nu tolkat det rätt. Sen finns det också växter som kan fixera kväve från luften (Ärtväxterna gör detta tror jag)
Där jag har hittat Röllika har det varit väldigt näringsrikt (stora bestånd av nässlor precis intill).
Det sägs att man kan gnugga sig med röllekablad för att hålla mygg på avstånd, så det där med verkan mot skadeinsekter kanske kommer därifrån (eller tvärt om). Jag har aldrig haft tillfälle att prova så jag har ingen aning om hur väl det funkar.
Jan Lindgren
09-06-2009, 13:34
Hej!
Det finns inga växter som kan binda luftkväve. Däremot finns det massor med bakterier som har den egenskapen. Några få växtgrupper lever i symbios med sådana bakterier. Ex Fabaceae, Alnus, Elaeagnaceae. Cyanobakterier är duktiga på att utnyttja luftkvävet, vilket vi kan se i Östersjön på sommaren.
Gräs kan inte alls fixera kväve men är kvävegynnad precis som brännässlor. Glöm inte att när du täckodlar med gräs så försvinner ca 25% av kvävet upp i luften.
Honungsört och vitsenap kan du använda till att öka humushalten i jorden. De ökar däremot inte näringshalten.
Du är på helt riktigt spår när du plamterar någon gröda istället för att ha bar jord. Bar jord läcker näringsämnen ner till grundvattnet.
MVH
Jan Lindgren
Hej!
Det finns inga växter som kan binda luftkväve. Däremot finns det massor med bakterier som har den egenskapen. Några få växtgrupper lever i symbios med sådana bakterier. Ex Fabaceae, Alnus, Elaeagnaceae. Cyanobakterier är duktiga på att utnyttja luftkvävet, vilket vi kan se i Östersjön på sommaren.
Gräs kan inte alls fixera kväve men är kvävegynnad precis som brännässlor. Glöm inte att när du täckodlar med gräs så försvinner ca 25% av kvävet upp i luften.
Honungsört och vitsenap kan du använda till att öka humushalten i jorden. De ökar däremot inte näringshalten.
Du är på helt riktigt spår när du plamterar någon gröda istället för att ha bar jord. Bar jord läcker näringsämnen ner till grundvattnet.
MVH
Jan Lindgren
officinalis
09-06-2009, 14:44
Du har givetvis rätt i det angående bakterierna, är väl så att jag inte är så bekant med ämnet och inte riktigt förstår begreppen "fixera" och "ackumulera".
Går det att undvika att man förlorar kvävet från marktäckningen som du beskrev?
Jag har vattnat med nässelvatten en gång där jag täckodlat. Tanken har varit att underlätta nedbrytningen av materialet.
RibesRubusVitis
09-06-2009, 14:49
Att rölleka är verksamt mot mygg dokumenteras åtminstone i arméns Handbok Överlevnad (s. 197).
Jan Lindgren
09-06-2009, 16:45
Hej Officinalis!
Det enda sätt som jag kan tänka mig att minska kväveförlusten från gräset är att täcka täckodlingen med jord. En dålig lösning. Tillför lite extra kväve i stället. Kalksalpeter, ammoniumsulfat eller pinka i rabatten. Jag använder alla tre metoderna för att tillföra kväve.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.