Ska du anmäla måste man se till att fotografera och dokumentera så man kan bevisa att det är ex "grannens katt" som ställer till sanitär olägenhet och förstör. Inte ens då är det lätt kan jag säga och det är inte samma sak i lagens ögon mellan katt och hund. Sen får man stämma själv för att få pengar för förstörd egendom samt för ev sveda och värk (och riskera att förlora och betala för sig själv och motparten.
Man försökte få till en lag för några år sedan som jämställde för att lättare komma åt kattägare som helt sonika låter sin katt förstöra för omkringboende (pissar på uteplatser, ytterdörrar i barnvagnar, förstör rabatter, hoppar på folk och andra djur m.m.) men tyvärr gick den i stöpet.

Släng vatten och använd ättika och annat som kan lukta starkt för katten, se till att ex odlingslådan inte har torr jord och landet med för den delen (katter föredrar fin torr jord att gå och skita i).
Själv har jag strukit lite amoniakdoftante meddel vid ytterdörren och skrämmer katterna så fort jag ser dom om jag då inte har vattenslangen ute för då får dom en dush.

Vill uttrycka min stora tacksamhet till de kattägare som kan sätta sig in i hur besvärligt det kan vara för grannarna när man har katt som är utekatt och som tar ansvar för sitt djurägande.