Har någon tips om hur man kan bli kvitt skator?
Kommunen vill inte skjuta då det är tättbebyggt område (tror dom inte hade lust för avskjutning har ju gjorts förut i tätbebyggt område) och själv har jag inte fått iväg dom hur jag än försökt.
Dom skitar ner överallt och det är ett jobb varenda dag med att sanera efter dom. Småplantorna jag dragit upp drar dom upp ur krukorna och min fina dyra pion jag köpt ryckte dom upp ur krukan och valsade runt med på uteplatsen - MORR!
Känner mig rätt mordisk när jag ser dom.
Alla sätt jag kommer på är som verkar bra skadar andra djur och jag är ju djurvän trots allt, bara skatorna som jag inte gillar då grannen matat dessa så dom nu finns i massor hos oss (det är ju tyvärr inte bara småfåglar som äter maten hon lägger ut - säkert en o annan råtta med).
Hellre katt än skata i trädgården!
Tips mottages tacksamt!
maxa
Nej det är bara att acceptera dem. Som med de flesta andra djur, så finns det ett stort överskott även av kråkfåglar, även om man skulle skjuta någon, så kommer det då bara nya som då får ett ledigt revir. Njut av intelligenta fåglar i stället, många gånger verkar det just vara intelligens hos djur som gör oss människor rädda för dem, det må sedan vara kråkfåglar eller vargar.
Ok, bara svårt att samexistera då man knappt kan vara ute, dom verkar inte rädda för något och bajsar ner så in i h........, verkar var onormalt många fåglar i min mening.
Annars kan jag säga att jag visst njutit av deras intilligent och roliga katt o råtta lek med katter i området (men då var dom bara småirriterande vad gäller att skita ner och mer normalt antal fåglar).
Källtorpet L&T
05-06-2009, 08:56
vet att det funkar att hänga upp en död skata på en pinne, problemet är ju att du inte får några skator skjutna hos dig, hmmm....
känner du någon som jagar?
isf tar du kontakt med honom/henne och ber dom skjuta en skata någon annanstans som du hänger upp hos dig.
vet inte hur det funkar med såna där låstsasfåglar, granngården säljer ju någon variant, tror att det är en Uv.
men dom måste man flytta runt rätt ofta.
funkar bra mot duvor, vet inte hur det är med skator.
Kråkfåglar är inte rädda för rovfåglar eller ugglor. I stället använder man ju sådana bulvaner för att locka till sig kråkfåglar vid jakt!
Jan af Lisö
05-06-2009, 09:41
PeterDeleter
05-06-2009, 10:22
Har samma problem. Dessutom är "mina" skator elaka mot alla andra djur.
Själv har jag köpt ett kraftfullt luftvapen jag håller på skjuta in sen blir det nackskott på några av dom.
Gossen Ruda
05-06-2009, 12:46
Tyvärr har en del människor pippi på att lägga ut mat till fåglarna och det lockar givetvis även skator m.fl. Ofta går det inte att prata förstånd med dom heller. En tidigare grannfru på landet gjorde också så, bröd och havregryn förutom en massa fågelfrö. När jag lite fint påpekade att hon förutom småfåglarna även lockade dit kråkfåglar svarade hon att maten var inte till för dom. Den intelligensnivån var hon på. Nåja, till slut upphörde överflödet, tror att hennes man fick henne på andra tankar.
Gurra C
07-06-2009, 15:31
Tänk jag tycker tvärt om. För första gången sen vi fick hit mördarsniglarna så har vi i år skator som mumsar i sig dem. Inte de allra största men iallafall småsniglarna.
CITAT (Gurra C @ 07-06-2009, 16:31)

Tänk jag tycker tvärt om. För första gången sen vi fick hit mördarsniglarna så har vi i år skator som mumsar i sig dem. Inte de allra största men iallafall småsniglarna.
Jag har sett liknande och trodde först inte mina ögon, men så verkar faktiskt vara fallet. Så jag tackar för att jag har skator, kråkor och kattor (som tar sorkarna).
lenaandersson
08-06-2009, 18:25
CITAT (Källtorpet L&T @ 05-06-2009, 09:56)

vet att det funkar att hänga upp en död skata på en pinne, problemet är ju att du inte får några skator skjutna hos dig, hmmm....
känner du någon som jagar?
isf tar du kontakt med honom/henne och ber dom skjuta en skata någon annanstans som du hänger upp hos dig.
vet inte hur det funkar med såna där låstsasfåglar, granngården säljer ju någon variant, tror att det är en Uv.
men dom måste man flytta runt rätt ofta.
funkar bra mot duvor, vet inte hur det är med skator.
Man får hålla ögona öppna, jag hade problem med skator som snodde äggen inne i hönshuset när jag hade höns.
jag hängde upp en död skata, den höll i ett par år, men sen behövdes en ny, jag hitta en ny på en stor parkering i stan (död) men min dotter i ton åren höll på att skämmas ijäl när jag skulle ta den
PeterDeleter
10-06-2009, 21:59
Nu är det inskjutet geväret (jag skrev på detta inlägg tidigare) och 2 skator ligger döda på tomten. Ska man sätta/spänna upp dessa som en trofé så andra skator blir avskräckta?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.