Christa
Jag har en envis kaliumbrist och tänker äta blad i olika former för att få upp kaliumhalten. (Min vårdcentral har bristande kompetens så där finns ingen hjälp att få.)

Jag kokade maskrosor men då blev det värre trots att jag läst att maskrosor på grund av sitt höga kaliuminnehåll inte skulle ge upphov till kaliumbrist trots att det är urindrivande.

Nässlor har inte funkat så bra heller.

När jag läser i Liberherbarium så står det urindrivande på väldigt många växter. Det borde väl variera hur strarkt urindrivande de är men det framgår inte.

Eftersom mycket av det kalium som finns i växter hamnar i kokvattnet så borde växtavkok vara bra för att höja halten. Bananer och apelsinjuice rekommenderas ofta men de innehåller också mycket kolhydrater.

Det vore bra att kunna ta några vanliga blad för att göra avkok men de bör då inte vara urindrivande.
Gossen Ruda
Tycker att du istället för att leta efter blad med tveksamt resultat besöker närmsta apotek. Det finns flera läkemedel där som kan hjälpa.
Christa
Just kalium är riskabelt att experimentera med själv när det gäller tabletter. Man kan få hjärtstopp om man får för höga värden.
Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 05-06-2009, 08:35) *
Just kalium är riskabelt att experimentera med själv när det gäller tabletter. Man kan få hjärtstopp om man får för höga värden.

Jo, men fördelen med tabletter är att du vet exakt hur mycket du får i dig. Hålla på med blad med obekant innehåll är definitivt ett experiment med livet som insats.
ängsvädd
Intressant fråga smile.gif

Jag har googlat lite men än så länge inte hittat något direkt. När jag googlade på våtarv och urindrivande samt kirskål och urindrivande fick jag inga träffar som bekräftade det - så då kanske man kan anta att våtarv inte är urindrivande?

Här är en kvinna du skulle kunna fråga:

Ät upp ogräset:
http://www.icakuriren.se/Kropp-Sjal/Ma-bra/At-upp-ograset/

Här står om en annan kunnig kvinna:
http://www.tidningenspira.com/printable.ph...amp;type=recept
Azur
Byt ut saltet i matlagningen mot Seltin. Det består till hälften av kaliumklorid.
Red Top
Om det är en läkare som konstaterat att du har kaliumbrist, borde ju denne/a ha föreslagit lämplig behandling. Vilken behandling man får beror ju på vad som orsakar det låga värdet. Den vanligaste orsaken till lågt kaliumvärde är läkemedel, framför allt att man använder vissa vätskedrivande medel. Det kan oxå vara en bakomliggande njursjukdom.

I första hand är det ju orsaken till bristen som bör åtgärdas.

Kroppens kemi är ju inte något man bör experimentera med på egen hand.

Gå till en läkare du har förtroende för, så får du säkert den hjälp du behöver. Det finns läkare i Sverige som arbetar med integrativ medicin. Titta på den här sidan t ex. Helhetsdoktorn

Platinum
I samband med en operation jag genomförde förra året så informerade narkosläkaren mig om att alla blodvärden var inom det normala men kalium något lågt och fick rådet att minska ner på kaffe och äta mer banan.

På den här sidan kan du hitta lite olika siffror för hur stor mängd kalium vissa produkter innehåller och gurkmeja ligger högst i topp där och även några andra länkar.
http://www.halsosidorna.se/Kalium.htm
Christa
CITAT (Red Top @ 05-06-2009, 09:53) *
Om det är en läkare som konstaterat att du har kaliumbrist, borde ju denne/a ha föreslagit lämplig behandling. Vilken behandling man får beror ju på vad som orsakar det låga värdet. Den vanligaste orsaken till lågt kaliumvärde är läkemedel, framför allt att man använder vissa vätskedrivande medel. Det kan oxå vara en bakomliggande njursjukdom.

I första hand är det ju orsaken till bristen som bör åtgärdas.

Kroppens kemi är ju inte något man bör experimentera med på egen hand.

Gå till en läkare du har förtroende för, så får du säkert den hjälp du behöver. Det finns läkare i Sverige som arbetar med integrativ medicin. Titta på den här sidan t ex. Helhetsdoktorn

Den första läkaren ville ordinera läkemedel mot muntorrhet eftersom jag var så törstig jämt. Den andra sa att han skulle fundera och sedan hände ingenting. Ville ha en ny läkare och blev lovad en som sägs vara bra. Blev kallad till en annan som visade sig vara AT läkare. Hon gick till läkare två och rådgjorde med honom och han svarade att jag var färdigutredd. Han har tagit lite prover på B12 och folsyra. Folsyra låg över gränsvärdet men han tyckte inte det gjorde något.

Den senaste läkaren sa att "en del har lågt kaliumvärde" och tyckte att det inte var något att bry sig om. Jag har slutat nästan helt med salt eftersom jag mår jättedåligt om jag använder det.

Jag är så trött på den läkarstationen men eftersom jag har svårt att köra bil fastande så är det svårt att byta. Det har varit ca ett år mellan varje nytt försök från min sida. Vi letar hus på annat håll så jag hoppas komma till ett bättre ställe framöver.
Anki på Öland
CITAT (Christa @ 05-06-2009, 17:32) *
..........................Jag har slutat nästan helt med salt eftersom jag mår jättedåligt om jag använder det.............................

Jodbrist kanske??????
Anki
Eva-Helene
Min mamma fick upp kaliumvärdet väldigt bra genom att äta en banan och minst ett hekto broccoli om dagen.
Christa
Tog hon vara på kokspadet också? Mycket av kalium och kalcium hamnar där.

Jag äter 1-2 bananer per dag och broccoli två dagar i veckan. Brukar försöka dricka upp spadet men ibland blir jag så gasig i magen av det. Vi köper ekologisk broccoli annars vill jag inte använda spadet.

Tack för de tips jag fått.
ängsvädd
Jag äter ekologisk upptinad rå broccoli - tycker det är jättegott och min mage tål det smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon