emmalofo
Hej,

Som relativ trädgårdsnybörjare har jag två funderingar ni kanske kan svara på.

Varför får några av mina pioner pyttesmå knoppar som det sedan inte blir något av? De verkar torka bort, men det har ju varit en regnig vår?

Min nyplanterade klätterhortensia har fått alldeles flammiga blad som drar i gul-grönt. Saknar den någonting? Vill den stå surt? Som den står är det väldigt svårt att jordförbättra (den planterades i U-jord med några nävar benmjöl och lite chrysan), kan man i så fall tillsätta något uppifrån?

Tacksam för hjälp!

GunnellF
Det låter som näringsbrist. Mylla ner Chrysan t ex. Det är viktigt med kontinuerlig tillförsel av gödning varje år, dock inte för sent på säsongen för perenna växter dvs växter som övervintrar och kommer år från år (gödsla senast i juli).
Thé
Enligt min erfarenhet får ofta nyplanterade pioner små knoppar som inte blir något innan de etablerat sig ordentligt. Det kan ta ett par år.
emmalofo
Ja, pionerna är planterade i höstas, så det kan säkert vara därför. Jag som blev så glad när det såg ut att bli knoppar sad.gif

GunnellF, menar du att det är klätterhortensian som ska gödslas? Den planterades ju för bara några veckor sen, men gott om både Chrysan och benmjöl. Och det ska ju vara långtidsverkande. Men jag kan pröva mylla ner lite till...
GunnellF
CITAT (emmalofo @ 05-06-2009, 13:12) *
Ja, pionerna är planterade i höstas, så det kan säkert vara därför. Jag som blev så glad när det såg ut att bli knoppar sad.gif

GunnellF, menar du att det är klätterhortensian som ska gödslas? Den planterades ju för bara några veckor sen, men gott om både Chrysan och benmjöl. Och det ska ju vara långtidsverkande. Men jag kan pröva mylla ner lite till...

Jaha, den är så nyplanterad? Nä då behöver du inte gödsla mer. Jag missuppfattade dig där, trodde att båda växterna planterades i höstas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon