emmalofo
05-06-2009, 07:45
Hej,
Har tre tomatplantor (SunGold, Garderners Delight och Supersweet) som tjuvats enligt konstens alla regler. De har alla blommat fint, och har små tomater på gång. Sedan nämnde någon för mig att när de har runt 5 blomklasar som ser ut att bli tomater ska man toppa dem så de koncenterar all kraft på de blommor/tomater som finns. Stämmer det och hur gör man i så fall?
I så fall blir de inte särskilt höga (är kanske runt 1,20 m nu) och kan ju inte få någon särskilt stor avkastning?
/Tomat-nybörjaren
Åsa, mälardalen zon 2
05-06-2009, 07:47
Nej det stämmer inte de kan få många fler klasar än 5, alla dessa sorter kan bli runt 4-6m hos mig och ger massor av tomater, jag toppar inte förren framåt slutet av aug el. sept.
Gottegrisen
05-06-2009, 14:03
Frågan är inte besvarad, hur gör man för att toppa tomatplantorna? Även jag är lite nyfiken på detta, då jag inte har så mkt kunskap heller.
Åsa, mälardalen zon 2
05-06-2009, 14:15
När man toppar plantan tar man en sekatör och klipper av toppen, hur långt bit man klipper bort spelar egentligen inte så stor roll men det är ju bra om det finns något/några blad ovanför den klasen som är högst upp på plantan som man vill spara.
Jag har också läst nånsatans att har man tomatplantorna ute så ska man toppa dem över 5:e klasen och i växthus efter 8:e klasen. Men förra året toppade jag inte en enda, och jisses va många o goda tomater det blev:)
Undrar föresten om en planta som gått av o inte satt blom än, kan växa till sig o bära frukt? Har en planta som gick av vid plantering och det verkar inte hända ett dugg med den.
Platinum
05-06-2009, 17:36
Jag är visserligen ny på tomater men pappa är det inte. Har plantan knäckts så sätt ner toppen i jord med minst ett bladpar under jord och låt moderplantan stå kvar där den står (antar det funkar lika som vid omskolning att den knäckta delen skjuter rötter längs stammen som när man sänker ner ungplant djupare än de stått innan).
Jo, det vet jag ju att man kan sätta ner toppen för rotning, men nu gick plantan av en 80 cm ovanför jord, och inga blommor har tittat fram ännu, så det var det jag undrade över om den nånsin kommer att sätta blom så det blir tomater, annars kan jag ju lika gärna kasta den.
Åsa, mälardalen zon 2
06-06-2009, 19:24
Den kommer att sätta blom, skörden blir bara uppskjuten några veckor jämfört med om toppen skulle varit kvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.