Full version: Libbsticka
Vingnöten
Vad använder man libbsticka till?
Red Top
Du kan titta i den här tråden som är rätt ny: smile.gif

Libbsticka
Vingnöten
CITAT (Red Top @ 05-06-2009, 10:22) *
Du kan titta i den här tråden som är rätt ny: smile.gif

Libbsticka

Tack! tummenupp.gif

Var lite lat som inte sökte bland gamla trådar....
Jisses att den blir så stor! Har fått en planta av en jobbarkompis och den är bara 10 cm hög nu. Tror jag får plantera om lite i mitt kryddland.....
Nicci
CITAT (Vingnöten @ 05-06-2009, 10:18) *
Vad använder man libbsticka till?

Hej. Örten har sedan medeltiden anv. som medicinal o kryddvxt. Det latinska namnet kan man härleda till ''levare, lätta,lindra.Man anv. den som magstärkande medel samt lugnande o skönhetsmedel.
I dag skulle jag förorda den som krydda i mat eller till soppa på bladen.den kan ge ifrån sig en ganska stark smak liknande Selleri.I övrigt fungerar den som aptitökande,hosthämmande,urindrivande samt mot väderspänningar o en bra sak är att den även innehåller C-vitamin.Hoppas du fått lite mer nytta av denna ört/Nicci
eugenia
Man kan ha libbstickans blad som en ingrediens i örtsalt. Man blandar all möjliga örter med lite salt (flingsalt om lyxvariant), kör i mixer och torkar utbrett på en bakplåt. Detta örtsalt kan ersätta buljongtärning. Libbstickan ingår tydligen ofta i buljong. Jag gör ibland med både libbsticka och chilie. så blir det ett hett "buljongpulver".
rosita
CITAT (eugenia @ 05-06-2009, 23:01) *
Man kan ha libbstickans blad som en ingrediens i örtsalt. Man blandar all möjliga örter med lite salt (flingsalt om lyxvariant), kör i mixer och torkar utbrett på en bakplåt. Detta örtsalt kan ersätta buljongtärning. Libbstickan ingår tydligen ofta i buljong. Jag gör ibland med både libbsticka och chilie. så blir det ett hett "buljongpulver".

Precis! Libbsticka är en typisk buljongkrydda!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon