Vintergröna
Hej allihop,
skriver sällan här (ung en gång om året) smile.gif men läser ofta. Läste nyss i en tråd från 12/5 om sorkar och vilka växter den inte äter.
Hos mig på vårt lilla sommarställe har vi haft mycket problem med åkersork, men den äter inte vanliga prästkragar som jag drivit fram frön frö, den tar inte heller malvor, smultron (konstigt nog, de borde ju vara goda) eller kantnepeta. Inte för att mina nepetor växer något, men det är åtminstone inte sorkens fel. Den äter heller inte på klätterhortensian. De är däremot mycket förtjusta i brokbladig trädgårdstry, som vi byggt en liten låda kring, och de fullkomligt slukade ormrot, så de har jag satt i en kruka. Inte så snyggt men kan inte bara slänga dem. De verkar inte äta lupiner heller.

Men en viktig sak här, det finns två sorters sork. Vi har åkersork, de verkar mest äta sådant som finns ovan jord. Annat är det med vattensorken, det är de (tror jag åtminstone) som äter upp rötterna på träd etc så att folk får små vingliga stumpar istället för äppelträd.
Hej från mig
MariaS
JA, åkersorker är mer nogräknad med vad den äter. Tyvärr är det inte de vi har här, utan vattensorken! På dem biter snart inget ranting.gif
mollys_matte
Allium ska väl vara en riktig sorkskrämmare?
Sätt allium lökar i rabatten, eller runt det du vill skydda.
Har ni testat det? Ska vara nåt med lukten tror jag.
MariaS
Narcisser och vitlök! Är nog det enda som hjälper här i alla fall.
lavendelgården
Min erfarenhet av vattensork är att den är nästan omöjlig att få bort. Vissa år är ju sorkår och då ryker alltid några träd - tyvärr. Vi har nu fått in iller i trädgården och den har nog tagit en del. Katten har till vår glädje också fått smak för vattensork. Ibland får vi även vattensork i kräftburarna. Men det är bara att bita ihop och hoppas att man upptäcker den i tid, för man kan ju faktiskt rädda plantorna om det finns lite rötter kvar. Allium, narcisser och vitlök biter inte på vattensorkarna här. Tyvärr!
Åsa
Alexander-VG-zon3
CITAT (lavendelgården @ 09-06-2009, 21:02) *
. Allium, narcisser och vitlök biter inte på vattensorkarna här. Tyvärr!
Åsa

japp samma här sorken här skiter i allium, narcisser, vitlök m.m. ingen effekt alls på sorkarna hos mig.
MariaS
JAg har faktiskt fått ett ganska stort sorkfritt område på tomten nu! Men inte på grund av växter, utan på grund av den signaltråd vi grävt ner för den självgående gräsklipparen! Tydligen skickar den ut en signal i tråden som sorken inte gillar.... yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon