Lelin
Hej!

Jag har försökt söka på nätet, men lyckas inte riktigt... Vad är det för likheter/skillnader mellan svartaronia och häckoxbär om man ska ha den som häck (helst klippt?)?

T ex täthet, höjd, färg, storlek blad/blommor, bär, sol/skugga... Är de båda fina som häck?
Aqvakul
Numera brukar man avråda från häckoxbär, eftersom den är ganska benägen att drabbas av sjukdomsangrepp.
GunnellF
Det finns några variantar av svart Aronia med olika höjd, mellan ca 0,8 och 2,5 m. Det kan ju vara smart att välja en variant som inte blir så mycket högre än höjden du vill ha på häcken. Kolla hos en välsorterad trädgård.

Aronia är en fin buske tycker jag och som Aquakul skriver, är Häckoxbär benägen att få svampsjukdomar. Aronian ger dessutom ätliga och goda bär! Fast det blir ju begränsat med bär om man klipper buskarna.

Läs lite här: Aroniahäck
Lelin
Tack, vad snabbt ni svarade! =)

Vad trist med sjukdomar... Jag trodde Aronian inte var lika tät? Är bladen lika oxbärens blad?
GunnellF
CITAT (Lelin @ 05-06-2009, 12:27) *
Tack, vad snabbt ni svarade! =)

Vad trist med sjukdomar... Jag trodde Aronian inte var lika tät? Är bladen lika oxbärens blad?

Ja, vi sitter här och hugger varje fråga som kobror angel_not.gif

Jo nog lär Aronian bli minst lika tät som oxbär - jag har personligen inte så stor erfarenhet av Aronia som häck, men från det jag hittat på nätet så verkar den funka bra. Bladen är större än hos oxbär och har inte riktigt samma struktur, men är minst lika fina.

Personligen skulle jag välja Aronia, men det beror på att jag har dålig erfarenhet av Häckoxbär pga sjukdomsangreppen.
KURT
De aroniahäckar som jag har sett har inte varit lika täta som häckoxbär. Men aronian har ju också mycket vackrare höstfärger. Häckoxbär är ju bara en grön mur, nästan lika hemsk som thuja!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon