Hej!
Vi har flyttat till ett nybygge, där även trädgården är helt ny. I samband med detta sattes ett äppelträd i november (inte av oss) som jag tror skulle behövt klippas i våras. Nu gjorde jag inte det därför att jag kände mig osäker... hursom, detta träd har ett antal grenar som alla pekar rakt uppåt, och jag skulle ju hellre vilja ha ett lågt och brett äppelträd än ett högt och smalt. Dessutom går ett antal grenar alldeles parallellt, vilket jag läst inte är ok. Så... Är det helt galet att klippa grenarna nu? Är det för sent att forma trädet? Hur ska jag göra?
GunnellF
05-06-2009, 09:54
Du ska vänta till JAS-perioden: juli-augusti-september. Men det är inte för sent att forma trädet, sånt får man hålla på med hela tiden så att säja, under årens gång...
Vad är det för sort, är det ett starkväxande träd så kan du få svårt att forma det med beskärning.
Det är ett AROMA... Jag har inte satt det själv, men det sattes förra november. Å nu är det väldigt långa grenar rakt upp bara...
Hörrni, tror detsamma gäller plommon- och körsbärsträd? Ska de också klippas för att inte bara få grenar rakt upp?
/Elin
GunnellF
13-08-2009, 12:07
Plommon- och körsbärsträd ska inte beskäras nämnvärt, endast nån enstaka felväxt gren möjligen men inte alls som man beskär äppleträd.
...så om grenarna på det nysatta plommonträdet (i våras) enbart pekar rakt upp så är det bara så det får va helt enkelt?... Ska man hänga tyngder i det som man kan göra med äppelträdet då? För att grenarna ska gå utåt lite mer?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.