goldie03
05-06-2009, 10:01
Hej allesammans,
Har letat i gamla trådar utan att hitta något svar som passar in på mitt problem med min eldkaprifol.
Jag har den i storkruka och den planterades förra året...den var jättefin (även den inte blommade).
Den började i april att göra fina bladklasar på fjolårets ranka...sedan började bladklasarna att vissna, ranka för ranka.
Dvs varje nytt blad vissnade. Jag trodde först att kanske frosten som tog bladen, men förra vecka anande jag oråd att det handlar om något skadedjur. Jag kan inte se några ohyror med blotta ögat bara att bladen vissnar och ser lite mörka ut...alltså inte något vitt belägg som det är vid mjöldagg.
Är det någon som känner igen denna beskrivning och kan ge mig råd att rädda min fina kaprifol.
Jag har en bild på hur det ser ut.
Glömde säga att jag bor i stockholmstrakten.
Tacksam för ett svar.
//goldie03
Gunilla T
05-06-2009, 17:47
Jag vet inte vad som är fel men jag kan spekulera...verkar osannolikt med ohyra, skotten skulle inte vissna ner sådär. Kaprifoler är starkväxande och behöver rotutrymme för sina rötter och starkväxande växter behöver ordentligt med näring.
Har du bytt jord i krukan i år eller växer den i den gamla jorden från i fjol?...jordens näringsinnehåll är sannolikt förbrukat.
Det blir också snabbt för torrt i krukor...
Om du vill rädda din kaprifol så skulle jag iaf testa och ge den en chans på friland med bra jord.
goldie03
12-06-2009, 23:02
Hej igen,
Jordbyte har jag gjort och då var den jättefin. Jag tror att det är spinn...jag har sett ett tunt belägg som är skir och vit.
Har nu duschat hela rankan men medel som motverkar för mjöldagg, spinn, bladlös m.m. och jag ser att en ranka har tagit sig och gör nu fina friska nya skott.
Nu kommer nästa fråga: Ska jag klippa bort rankorna där alla bladskott har dött..eller kan det komma nya skott på rankan??
Det är så trist såg jag hade sett fram emot att den skulle kanske blomma för första gången iår, jag satte den förra året.
Tacksam för ett svar.
Lilla Sibirien
21-06-2009, 17:28
Hej
Eldkaprifolen är en storfuxen kaprifol, kanske att den inte trivs i ett så begränsat utrymme som en
kruka ger den. Jag vet inte men jag spekulerar, jag har en mot min södervägg. Den har otroligt dålig
jord och torrt har den (normalt) men ändå har den växt upp under tak (3-4 m). Den grönskar tidigt
och tappar sina gröna blad sent.
lena uppsala
22-06-2009, 02:53
Ja,klipp bort det som har dött,du behöver kanske inte klppa ända ner,du ser om det behövs.Den kommer att få nya blad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.