Hasse_h
Jag håller som bäst på att planera en liten stensatt yta i trädgården, se denna tråd.

Ytan på ca 21 m2är inte belastad av nån som helst trafik, det kommer bara bli en liten relaxhörna av trädgården.

Marken består av lerjord blandat med sprängsten. Har inga problem med grundvatten, bara ytvatten uppifrån som måste dräneras bort. För att lösa det har jag grävt ett 30-40 cm djupt dike runt längs hela ytan som ska stensättas. Dessutom ett dike på mitten som alltså kommer gå under den stenlagda ytan. Dessa diken är klädda med markfiberduk och fyllda med tegelkross och makadam. Dikena lutar och ansluter till dräneringen runt huset så avrinningen är bra.

På hela ytan hade jag tänkt lägga tegelkross ca 0-50 mm ca 5 cm djupt. Sedan ett lager markfiberduk. Ovanpå det makadam i storlek 2-4 mm (?). Därefter kommer markstenen och sedan fogsand mellan dessa.

Anledningen till att jag inte tänkt lägga markfiberduk under tegelkrosset är att det redan ligger där i form av halvkrossade taktegelpannor och det är en hel del jobb att först flytta på det, lägga ut markduken, och sedan tillbaka med teglet.

Vad tycker ni att jag bör ändra på? Funkar det med makadam ovanpå teglet med duken mellan? Måste jag använda stenmjöl under markstenen?

Jag behöver alla synpunkter jag kan få!
MariaS
Leran kommer att "äta" upp, vad du än lägger för material ovanpå. Därför är det verkligen att rekommendera att lägga markduk emellan någonstans.

Eftersom tegelkrossen redan ligger där, kan du lägga markduken ovanpå.

Sen kan du få ett litet tips. Istället för fogsand mellan stenarna, kan du sopa ner färdigblandad fincement mellan stenarna. Vattna sen ordentligt, så slipper du ogräs mellan stenarna i måååååånga år!
Hasse_h
Tack för tipset om cementen! Undrar bara om det håller för eventuella rörelser i underlaget? Även om man lägger dränering och bärlager enligt alla konstens regler så får man väl räkna med en viss rörelse i marken? Och med cement så försvinner väl flexibiliteten? Och ytvattnet stannar väl kvar, det kan väl då inte rinna igenom?
MariaS
Du måste ändå ha en frånlutning på minst 0,5cm/m på en hårdgjord yta. Det räcker för avrinning.

Har själv lagt cement mellan stenarna. En enda spricka på 6år! Med bra underarbete fungerar det.
Hasse_h
Hmm... med tanke på att hela ytan under beläggningen består av fukthållande lerjord så tror jag ändå att jag kommer lägga fogsand. Även om jag dränerat och lagt bärlager efter bästa förmåga så tror jag att det är oundvikligt att det kommer röra sig något om tjälen blir djup. Bättre då att ha fogar som kan röra sig utan att spricka, ogräset kommer jag inte tillåta få fäste ändå. Hade jag haft sandmorän som underlag hade däremot cementfogar varit intressant.
MariaS
Har också styv lera under mina stenar. Tjälen går bara in några cm inunder kanterna, eftersom det inte kan komma ngt vatten rakt ner.

Tjälen går altså nedåt mest och kryper mycke lite i sidled, om det inte finns vatten där.
Hasse_h
Ok..hur har du dränerat och hur tjockt bärlager har du?
MariaS
Jag har först 20cm 16-32, ovanpå det 10cm 0-18. Sen har jag satt stenarna i 5cm 0-8 mursand. Ingen extra dränering, bara avvägd yta.
Hasse_h
Ok, vad har du för belastning på din stenläggning?

Jag kommer inte att komma upp i några 30 cm bärlager. Inte som jag hade tänkt först iaf. Först blir det 5 cm tegelkross som redan ligger där. Sen markduk och ovanpå det finmakadam kanske 5-10 cm. Däremot har jag grävt 30-40 cm djupa dräneringsdiken runt ytan som får transportera bort regn- och smältvatten som får gå ner genom fogar och kanter. Ska jag göra bärlagret tjockare så har jag att välja mellan att flytta på allt tegelkross, gräva bort ytterligare 20 cm motsvarande 4 m3 hård och tung lerjord med oräkneligt antal sprängsten i monsterstorlekar, eller att bygga på höjden. Bygger jag på höjden kommer ytan för högt i förhållande till entrégångar och husdräneringens L-stöd.

Så det är svårt att följa regelboken för stenläggning här. Men med tanke på dräneringen och att ytan inte kommer belastas med mer än gångtrafiken till den blivande relaxhörnan så tror jag att det kommer funka.
MariaS
Eftersom du har en avskärande dränering som går djupare, så kommer det i stort sett vara likvärdigt ändå.

BElastningen på min stenyta är dimensionerad för 3,5ton/m2
Hasse_h
Vad innebär 3,5 ton/m2? Biltrafik?
MariaS
CITAT (Hasse_h @ 09-06-2009, 21:31) *
Vad innebär 3,5 ton/m2? Biltrafik?

Minigrävare, kompaktlastare, minidumper, bobcat...
Hasse_h
Ok, då förstår jag. På vår stenyta kommer inget sånt, bara människofötter och möjligen nån moped.
MariaS
...och stenarnas egna vikt, icke att förglömma!

Jag tror ändå att du kommer klara dig bra, eftersom du gjort den avskärande dräneringen! Den kommer leda bort det mesta vattnet!

Därmed kommer inte tjälen åt innanför dräneringen, såvida det inte blir stående vatten under plattorna, och då hjälper det inte med varken det ena eller andra i alla fall.

Därför är det så viktigt med vilket underarbete man gjort, för där har man bara chansen en gång. biggrin.gif
Hasse_h
Räknade på åtgången av finmakadam/stenflis 2-5, 10 cm tjockt över hela ytan blir ca 2,2 m3. Hur många ton kan detta tänkas bli?
MariaS
Vikten är ca 1300-1800kg/m3 beroende på vattenmängd.

Det blir några spadtag det giggle.gif
Källtorpet L&T
det är väl aldrig vatten i makadam..
enligt Skanskas prislista så väger 2-6 (nästan samma) 1500 kg/kbm, alltså 3,3 ton..
MariaS
När materialet ligger där i högarna och en viss mängd stendamm ändå finns där, kan jag lova att det skiljer i vikt från kubik till kubik.

Undrar hur många gånger man kört med övervikt på lastbilen just av denna anledningen... whistling.gif innocent.gif
Ralf

så här bör man lägga ut markduken så den ej blir söderdragen.
Hasse_h
CITAT (MariaS @ 10-06-2009, 16:00) *
Vikten är ca 1300-1800kg/m3 beroende på vattenmängd.

Det blir några spadtag det giggle.gif

Jo, fast eftersom jag måste lyfta in det i storsäck pga att det inte finns plats att tippa av så är det nog enklast att sprätta upp säcken på plats. Blir inte fullt så många spadtag då...

CITAT (Ralf @ 10-06-2009, 21:46) *
så här bör man lägga ut markduken så den ej blir söderdragen.

Tack för tipset, så får det bli!

mvh
Hasse
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon