cala98
Köpte nya fina holkar på Vivara. Ingen vill bygga bo där. Sitter de för lågt på ca 2,10m höjd eller?
Huggorm
Många fåglar undviker holkar som luktar "nytt", de vill ha en som suttit uppe ett tag och liksom smält in i omgivningen. Dessutom kan det hjälpa om man har risiga buskage i trädgården, som fåglarna kan gömma sig i och känna sig säkra i under matsamlande
KURT
Höjden har oftast inte så stor betydelse.
ängsvädd
CITAT (cala98 @ 05-06-2009, 16:43) *
Köpte nya fina holkar på Vivara. Ingen vill bygga bo där. Sitter de för lågt på ca 2,10m höjd eller?

Det tror jag ska gå bra.

Var sitter holkarna? Vilket väderstreck vetter framsidan emot?

Hur ser holkarna ut?

Hur långt från varandra sitter holkarna?
cala98
De sitter på ett uthus. Ett träd och mycket buskar finns runt om. Jag har fågelbad och lite vilt runt om.
Två holkar sitter i norrläge och en sitter i västerläge. Det är ca 3 meter mellan dem.
http://www.vivara.se/product/id=64/fᦙ...olk_cyprus.html
Myosotis
När satte du upp dem? Om du gjorde det nu så hade fåglarna redan valt andra boplatser. Du kan dock få en andrakull om du har tur. Holken ser fin ut, höjden spelar ingen roll. Det där med att holken inte får vara ny är så olika mellan olika arter. Jag har haft svartvit flugsnappare i en nyuppsatt holk innan jag hann ner från stegen. Även starar älskar nya holkar, de verkar kunna avgöra om där är mycket parasiter i dem.
cala98
Jag satte upp dem på vårvintern.
ängsvädd
Ja holken verkar det inte vara något fel på - men jag är lite tveksam om de väljer ett norrläge - det kanske blir för kallt?

Vilket avstånd är det mellan holkarna som sitter bredvid varandra?
Myosotis
CITAT (MimmiH @ 05-06-2009, 22:45) *
Vilket avstånd är det mellan holkarna som sitter bredvid varandra?

3 meter skrev hon ju.

CITAT (MimmiH @ 05-06-2009, 22:45) *
...jag är lite tveksam om de väljer ett norrläge - det kanske blir för kallt?

De tänker nog inte så. Man brukar säga att man inte ska sätta upp hålet mot väst eller nordväst för att det inte ska blåsa eller regna in. Holken ska vara skuggad, hellre norr än en södervägg utan skugga, då blir de ju stekta. Men när fåglarna väljer tänker de inte på hur varmt eller regnigt det kommer att bli sen. Jag tycker det är ett mysterium faktiskt, allting verkar bra och ändå inte en enda häckning. dunno.gif Hoppas på bättre tur nästa år.
cala98
Är det för tidigt här uppe i Hälsingland tro? Kanske de inte börjat häcka än?...hoppfull...
Myosotis
CITAT (cala98 @ 05-06-2009, 22:57) *
Är det för tidigt här uppe i Hälsingland tro? Kanske de inte börjat häcka än?...hoppfull...

Jo, det har de nog tyvärr. Som sagt kanske du kan få något mespar som ska lägga en andrakull. Du kan ju bygga/köpa fler sorters holkar till nästa år så får du fler arter! Stare, tornseglare osv.
ängsvädd
CITAT (Myosotis @ 05-06-2009, 22:55) *
3 meter skrev hon ju.
De tänker nog inte så. Man brukar säga att man inte ska sätta upp hålet mot väst eller nordväst för att det inte ska blåsa eller regna in. Holken ska vara skuggad, hellre norr än en södervägg utan skugga, då blir de ju stekta. Men när fåglarna väljer tänker de inte på hur varmt eller regnigt det kommer att bli sen. Jag tycker det är ett mysterium faktiskt, allting verkar bra och ändå inte en enda häckning. dunno.gif Hoppas på bättre tur nästa år.

Att inte sätta hålet mot väst eller nordväst måste väl vara något som gäller för västkusten?

Sorry - hade missat det där med 3 m. Är inte det för tätt om holkarna sitter på en vägg utan döljande trädgrenar emellan dem? Men en holk borde ju iaf bli bebodd av de två som sitter bredvid varandra.

Det finns ju andra djur som väljer lämpligt väderstreck för sina bon - exvis myror - så varför skulle inte fåglar kunna göra det? Om frågeställaren bor så långt norrut så kanske fåglarna känner att det är för kallt på norrsidan och undviker att häcka där. Jag tror det kan vara möjligt iaf.
Huggorm
Är verkligen fågelholkar så känsliga för påverkan av vinden? Det finns ju bara ett hål, så om det blåser in har luften ingenstans att ta vägen, den blir alltså stående inne i holken. Lufttrycket ökar väll en aning, men någon genomströmning är det inte. Det kan väll regna in lite om det regnar och blåser åt rätt håll, men många fåglar bygger ju bo under bar himmel och klarar sig bra. Då tror jag det är viktigare att inte sätta holken rakt i söderläge, för då blir det nog hårdkokta ägg
vildvittra
på tal om hårdkokta ägg, på mitt jobb hade vi blåmesar som häckade i en gatstrålkastare(glaset hade ett litet hål lagom för fru och herr mes) nattetid var ju lampan på och man tycker ju att det borde ha blivit för varmt,men det tyckte inte fåglarna som häckade där flitigt i flera år...
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 06-06-2009, 11:26) *
Är verkligen fågelholkar så känsliga för påverkan av vinden? Det finns ju bara ett hål, så om det blåser in har luften ingenstans att ta vägen, den blir alltså stående inne i holken. Lufttrycket ökar väll en aning, men någon genomströmning är det inte. Det kan väll regna in lite om det regnar och blåser åt rätt håll, men många fåglar bygger ju bo under bar himmel och klarar sig bra. Då tror jag det är viktigare att inte sätta holken rakt i söderläge, för då blir det nog hårdkokta ägg

Håller med, viktigt tror jag inte heller att det är bara det inte regnar in. Mimmi, väst är huvudvindriktningen, inte bara på västkusten. I undantagsfall kan fåglar häcka i holkar som sitter väldigt nära varandra. Det är inga problem att sätta dem nära.
ängsvädd
CITAT (Myosotis @ 06-06-2009, 21:43) *
Håller med, viktigt tror jag inte heller att det är bara det inte regnar in. Mimmi, väst är huvudvindriktningen, inte bara på västkusten. I undantagsfall kan fåglar häcka i holkar som sitter väldigt nära varandra. Det är inga problem att sätta dem nära.

Jo det förstår jag, tänkte bara att det generellt är värst på västkusten.

Jag skulle iaf prova ett annat väderstreck än norr.
Motti
Stämmer att de inte vill bygga i nya holkar !våran första fick stå ett år innan någon häckade där !I år har vi satt upp en Knipholk men det lär vara för sent nu så vi ser fram mot nästa år,Knipholken sitter precis vid sjökanten för de vill ju flyga rätt in !hur de nu bär sig åt rolleyes.gif Kanske man ska bygga holkar av gammalt virke ja eller sådant som legat ett år eller så ,då luktar det inte nytt ju.
Monarda
Stämmer inte att dom inte bygger i nya holkar. Den här sattes upp nu i våras och omgående flyttade en talgoxe in. Den har lägenheter i alla väderstreck men den med ingången åt väster valdes.

Motti
Ja hade jag varit fågel hade jag flyttat in bums !en sådan lyxvilla flirting.gif En sådan vacker holk !ser ut att vara Tudorstil !all sin da tror jag att fåglarna vill bo hos dig giggle.gif
Huggorm
En vacker holk i en vacker omgivning
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon