stennie
05-06-2009, 16:30

Visst är detta rosbebisar ?

I våras när jag klippte Pirouette så hittade jag ett nypon, torrt och elendigt såg det ut, men detfanns lite fröer i det som jag planterade!
Frågan är nu, hur länge ska/kan jag låta dom stå i denna kruka innan jag planterar om eller ut dom? Det kan ju komma fler så jag vill inte störa dom just nu!
Christina i Taxinge~
05-06-2009, 16:45
Jag har inte en aning om hur såna småttingar ska behandlas - har aldrig haft några!
Men jag ville säga
G R A T T I S !
Antar att de egentligen kan stå i sin kruka tills det börjar bli trångt för rötterna.....sen skulle jag nog plantera dem ute. Men jag är en sån där människa som inte vill pyssla - "klarar det sig, så klarar det sig" det är mitt måtto
octachoron
05-06-2009, 16:57
Jag tycker att rosor kan växa till sig innan man planterar om dem. Nu verkar de ju stå rätt så rymligt.
Ett varningens ord bara, jag planterade i veckan om några av mina frösådda miniatyrrosor för tredje(?) gången.
De hade stått alldeles för länge tillsammans i stora krukor, nu var deras rotsystem alldeles hopsnurrat så jag planterade om dem, fortfarande tillsammans, i stor balkonglåda.
Blev bra men inte så som jag planerat:-)
Jag har samma undring stennie, satte frön från nypon av Flammentanz i höstas och dessa har grott nu, om det nu inte är ogräs ?
Ezereht
05-06-2009, 19:10
Häftigt!! Hur gör ni när ni sår rosfrön?
Har blandat såjord och perlite i krukan och så har den stått ute i pallkragen oskyddat hela vintern. Jag tvättade inte fröna, bara slängde ner dom. Det måste ta åratal innan det liknar rosor, om dom inte dör på vägen ?
Ezereht
05-06-2009, 20:12
Det borde väl inte ta längre tid än små sticklingar?
Jo det är rosplantor i era krukor.Jag skulle väntar lite med omplantering men inte för länge.Nästa år kan de planteras ut.Det tar längre tid för frösådda rosor att blomma än med sticklingar.En del av mina Sicklingar blommade samma år.De jag stack förra året har knoppar nu.fröplantor måste man väntar några år på blomning.
octachoron
05-06-2009, 23:56
CITAT (renate @ 05-06-2009, 22:09)

Jo det är rosplantor i era krukor.Jag skulle väntar lite med omplantering men inte för länge.Nästa år kan de planteras ut.Det tar längre tid för frösådda rosor att blomma än med sticklingar.En del av mina Sicklingar blommade samma år.De jag stack förra året har knoppar nu.fröplantor måste man väntar några år på blomning.
Det stämmer inte alltid. Vissa miniatyrrosor är förvånansvärt snabba att blomma, jag tror mitt rekord är sex veckor innan den blommade!
Och hur var det nu, Flammentanz har som förälder Rosa rubiginosa hybrid och Rosa x kordesii, så varje planta blir olik och ingen vet hur blommorna blir om dom klarar hela hela vägen fram, vilket tar många år om jag läst Rosenbladet noga.
Ja, och så beror det ju på vem pappan är. Kan alltså bli vad som helst. Den ena bastarden efter den andra.
Spännande.
/S
stennie
21-07-2009, 20:34
Tänkte komma med en rolig updatering, det var någon som skrev att man kunde få vänta år på att dom skulle blomma!
Nu är plantan ca 10 cm hög, knoppen ca 1 cm

Man kan se att den blir rosa som Mamman
Ezereht
22-07-2009, 14:32
Vad spännande jag tror jag döööör
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.