För 2 år sedan köpte jag 5 plantor Blå Bergvallmo "Lingholm", en stor bergvallmo som blir ca 100 cm hög. Jag har väntat o väntat på att de ska blomma, och i år så gick önskan i uppfyllelse.[attachment=35923:Bl__Berg...holm__9_.jpg] [attachment=35924:Bl__Berg...___Kopia.jpg]
[attachment=35925:Bl__Berg...Lingholm.jpg] [attachment=35926:047.jpg]
[attachment=35927:045.jpg] [attachment=35928:Namnl_s.jpg]
Visa gärna era Bergvallmo osså
Å, lyckost!! Varifrån köpte du plantorna?
Och hur växer de (jord, läge etc)?
Lady Hamilton
05-06-2009, 18:02

Grattis! Till så vackra plantor

Här har mina ännu inte hunnit börja blomma men jag kommer snart i "kapp"

för nu är det ljust dygnet runt här
stennie
05-06-2009, 18:59

Inte ett dugg avundsjuk!....mina är fortfarande bara små plantor...
Myosotis
05-06-2009, 22:17

Grön av avund. Jättevackra bilder! Jag har aldrig lyckats.
Biggan_
05-06-2009, 22:30
Jag lyckas inte heller med dom! Jag köpte två plantor i höstas som har stått i växthuset i vinter. Jag tog ut dom tidigt i våras men dom står kvar i sina krukor. Nu blommar den ena, men den är mer lila än blå och så har den bara fyra kronblad. Det är en Meconopsis betonicifolia.
[attachment=35943:IMG_1550...rgvallmo.jpg]
Pote2illa
06-06-2009, 07:45
[size="4"][/size]Grattis till er som lyckats så bra! Jag har försökt med frösådd och följt alla tänkbara råd men misslyckas ständigt och jämt. Måste göra ett nytt försök - den är ju
ljuvlig
Vet någon var man kan köpa plantor i Kalmar?
Sååå vacker den är.....jättefina bilder.
Jag sådde frö i februari som artade sig bra. Nu verkar de ha gett upp och blir bara torra och bruna.
Irene_L
06-06-2009, 12:42
Åhhh så fin den är!
Här väntar jag på att min blå bergvallmo ska slå ut. Det är två år sen jag sådde den och den ska nu blomma för första gången!
Aaaa, visst är den underbart fin. Jag planterade plantorna i Rhododendronjord och de står i östligt läge, ganska vindskyddat och har sol från den går upp till ca: 11-11,30. Jag köpte dem på
RAY´s Perrennials och det går att beställa via internet osså.
Odlarinna
06-06-2009, 17:30
Lyckost ! Jag har gett upp. Har försökt frösådd i tre år ! Inte en planta har jag fått.
Fantastiska! Enligt Peter Korn är en hemlighet att de vill stå svalt om fötterna, tex gärna norr om en sten så kan de få sträcka upp stjälkarna mot solen och ha rötterna i skugga. Han har förresten planterat MASSOR med blå bergvallmo i sin trädgård, jag måste nog åka dit och kolla om de blommar snart...
Hej
Jag tror det är en likadan jag har. Jag köpte tre för ett år sen. En blev helt uppäten av sniglar. Köpte en ny likadan i våras ocn NU så har denna nya knopp ! De två från ifjol kanske hinner få det iår, vi får väl se.
Mvh Tepa
super fina!
min blå bergvallmo köpte jag 07, och jag har "misshandlat" den flertalet gånger genom att ( efter inköp) först skölja av rotsystemet från jord, ( gardera mig gentemot sniglar), och efter detta tre omplanteringar, då jag inte visste var jag ville ha den... Ändå blommade den med två blommor i våras.... jag blir verkligen inte klok på detta, de som skall vara så ömtåliga....
skogstroll
20-06-2009, 12:33
ojj vad fint, jag planterade en förra året och nyss satt där en fin knopp och nästa morgon hade någon ätit den till efterrätt grrr
Elisabeth P
20-06-2009, 13:31
Visst är de underbara och lite stolhet känner jag allt när t.o.m jag lyckats, en enkel amatör.
[attachment=36663:bl__bergvallmo.JPG]
Denna frösåde jag för två år sedan så det är första gången den blommar.
Måste visa min grannes Blå Bervallmo. Den är så stor och ståtlig och alldeles otroligt vacker. Är ca 1,5 m hög, har sju stänglar med blommor. Finns i Trollhättan. [attachment=36725:MsgAtt.jpeg]
Jag har en bervallmo, köpte en blå och den har tagit sig och visade sig vara rosa.....ja,ja, vacker ändå! [attachment=36744:bergvallmo.JPG]
CITAT (josohl @ 07-06-2009, 19:17)

Fantastiska! Enligt Peter Korn är en hemlighet att de vill stå svalt om fötterna, tex gärna norr om en sten så kan de få sträcka upp stjälkarna mot solen och ha rötterna i skugga. Han har förresten planterat MASSOR med blå bergvallmo i sin trädgård, jag måste nog åka dit och kolla om de blommar snart...
Precis så har jag också hört att man ska göra, men nu tror jag inte på det alls längre! Jag har ca 30 st kvar av de som jag frösådde förra året. Jag har placerat dem på väldigt olika ställen i trädgården och de som blommar bäst i år är de som står soligast!?? Hur ska man tolka det?? De som står skuggigast med fötterna är det inte ens knopp i?
[attachment=36759:ODLA.jpg] ( samma bild som jag har i en annan tråd )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.