Christina i Taxinge~
05-06-2009, 19:30
Kajsa visade ju bild på sin vackra 'Mary Queen of Scots' i ett inlägg häromdagen.
Enligt LÅG blir den ca 120cm hög........enligt mig blir den över 2m!
Jag tog ett kort för en stund sedan som jag visar här
[attachment=35936:dscn4074..._Medium_.jpg]
Det är rosen i förgrunden till vänster med de något ljusare blommorna.
Jag står i en slänt och tar kortet. Skulle jag gå ner till rosen blir den en halvmeter högre än mig och jag är 175cm.
Bakom växer 'Glory of Edzel' med de aningen mörkare blommorna. Den är nog ca 2,5m.
Så om man vill ha MQoS nere på 120cm får ma jobba hårt med sekatören!
Men sen var det det där med att det finns två rosor med nästan samma namn......vem är vem?
Att det här med storlekarna inte alltid stämmer har vi ju sett även med andra rosor. Jag köpte den för framkanten mot gatan och tycker nog att den får banne mig inte bli större. Min växer i kallaste blåshålet så kanske att det har en dämpande effekt, blir den så stooor då får den inte plats, jag har gått på LÅG angivelser i rosboken.
Ser väldigt frodigt och grant ut ditt rosenbuskage ! Har du lerjord ?
svennis är din lika stor ?
Christina i Taxinge~
05-06-2009, 20:49
Ja, jag har lerjord överallt utom just här där dessa växer.
Här är det istället sandjord!
Är det kanske så att du bor i en (mörk) skog Christina?
/S
Christina i Taxinge~
09-06-2009, 21:24
Ja, så är det!
Då är det därför. De sträcker sig upp mot ljuset.
Här hos mig är jag mestadels besviken på att rosorna inte blir så höga. Det beror förmodligen på att de flesta står i full sol. De behöver inte växa på höjden för att nå upp i ljuset. De som ändå står mer el mindre i skugga strävar väldigt tydligt mot sol & ljus. Har t ex en självsådd nyponros under en tall. Eller ja, under och under, den har nu vräkt och kloat fast sig nästan 6 m upp i tallen. Där är det ljusare...
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.