Cilla
Nu är det bra tid att stoppa ned kärnor av äpple, päron och körsbär i backen!

Stoppar man dem i en hörna man inte använder så mycket, i en kruka som man gräver ned i marken eller på en allmänning i närheten där man bor, kommer man bli glatt överraskad när de små fruktträden dyker upp och man kan flytta dem till ett bättre ställe.

Kan du inte ha fler fruktträd själv på tomten så är ett egengjort fruktträd en utmärkt present.

Sätt ned kärnan i marken en cemtimeter eller två, gärna på ett fuktigt ställe. Det är lätt att flytta det sedan, så du kan driva upp dem lite varstans; i utkanten av en häck, invid en buske mm. När den lilla plantan kommer upp är den en rak pinne utan sidogrenar (spö) med blad som blir 20-80 cm hög första säsongen. Året därpå utvecklar den sidogrenar, och nu eller nästa år kan du välja att ha den som ett vildfruktträd eller att ympa på en liten gren från ett äpple eller päron du tycker om. Misslyckas du låter du trädet sätta fart igen och ympar på igen nästa vår.

Träden man köper i handeln är 2-3 år gamla. Har du god jord kan dina träd på ca 4-5 år bli lika stort som de i handeln. Dessutom, för äpple, blir det ett träd som har möjlighet att leva mycket längre än de man köper.

Vissa päron och många körsbär ger bra frukt också från frösådder. Mycket få äpplen blir det, men en vildapel är mycket vacker och blommar hur ymnigt som helst.
Hannele
Jag har gjort det med äpplen - fröna varit i frysen några år - men minns inte var...
Våra självsådda körsbär ger söta fina bär. Vissa har fått stå kvar.
I helgen flyttade jag nio (!) rotplantor av plommon till min lund - de ger söta gula frukter.
Cilla
Hade du kärnorna i frysen och de tog sig ändå? Wow, frön är fantastiska...

Annars behöver man inte kyla ned dem om man sår utomhus. De bör torka någon dag i luften innan man stoppar ned dem, så att saften från frukten torkar bort.

Det är fruktsaften som gör att kärnan inte gror i frukten - i den finns grohämmande medel där så att kärnan ska mogna innan den börjar gro.

Frön är fantastiska!
Hannele
Min avsikt var inte att kyla ner utan förvara fröna, tills husbygget klart.
Ett fint äppelträd sprängdes sönder. Blir det inget, kan de bli ympstam?
Cilla
Ursäkta Hannele, kanske var detta en fråga.

Det verkar gå vilt till hos dig med söndersprängda träd! Om du kan ympa på det som fortfarande lever på trädet beror på hur det som är kvar ser ut. Men också stubbar kan slå skott, och dessa kan du ympa på så småningom.

Det kanske inte håller i 50 år, men det kan hålla så länge att det ger dig frukt i några år.

I övrigt kan man fortfarande där det inte är tjäle stoppa fruktkärnor i marken!
Hannele
"Det verkar gå vilt till hos dig med söndersprängda träd!"
Inte jag... husbyggare sprängde allt som stod i vägen. wacko.gif
Jag tänkte att det blivande fröplantan - av frön från det sprägda trädet - kunde bli ympträd?
Eftersom det är lite si och så, vilken sorts äpplen en fröplanta kan ge?
Jag lever inte 50 år till - och många nyinflyttade köper motorsåg, innan de placerat soffan.
Cilla
En fröplanta, dvs kommet från en äpplekärna i marken, kan ge vilka äpplen som helst. För det mesta blir det små äpplen, sk vildäpplen. De är ofta mycket söta och torra, eller sura. I sällsynta fall blir det nya, goda sorter(experiment visar att 1 av 2000 kärnsådder ger bra äpplen, fast själv gillar jag syrliga vildäpplen och skulle gissa att 1 på 200 för mig blir ätbara).

Varje kärna från ditt söndersprängda träd har två föräldrar, en är alltid från trädet själv och en från ett annat träd som biet eller flugan besökt. Kärnorna kan alltså ha olika föräldrar. Genetiskt är varje frösådd unik, och många har möjlighet att som träd bli stora och mycket gamla äppelträd som blir flera hundra år. Detta också om du endast sparar roten, grundstammen, och ympar in en annan sort som stam och krona.

Vill du ha garanterat ätbara äpplen kan du låta frösådden gro och sedan ympa på grenar av kända sorter. Det tar inte så lång tid som man kan tro - redan efter 2 år kan man ofta ympa in en sort, och efter 3 år kan man ha frukt på den. Det är inte så långt ifrån det köpta äppelträdet (som närapå alltid är satt på A2 grundstam) som man sätter i backen.

Snabbast får man fram frukt på äpple om man sträcker grenar till ett mer horisontalt läge, som t ex vid spaljéring i olika former eller häckar, t ex lepagehäck som bildar vackra bågar. Då stannar grenarna av i växten, men i lepagefallet med bågformer får man fram både fruktved och viss grenväxt samtidigt.

Lepagehäck, kan också användas som 2 meter hög berså

Palmett, kan användas som fristående häck, berså och mot vägg.

Verrierpalmett, vanligast mot vägg. Lite knepig att få till de första åren. Passar bra om man bor i ett för kallt eller blåsigt läge för vissa päronsorter - husväggen och marken intill huset skapar varmare zon.

Solfjädersform, blir ett vackert tvådimensionellt träd invid vägg. Kan planeras så att det blir symmetriskt, eller helt enkelt bara klippas till så att det inte växer ut från väggen. Passar för sorter man inte kan klippa som de tidigare, t ex körsbär, persika och plommon.

Allra snabbast går det om man använder svagväxande grundstammar och ynpar på sorter på dessa (eller köper en färdigympad spaljé), men en egen frösådd blir mycket större och har möjligheter att bära mycket mer frukt. Dessutom lever grundstam till frösort längre, som sagt.
Ewa L
Jag "hittade" ett träd mitt i buskaget nu i somras. Höll på och tvättade fönster och såg plötsligt ett blommande körsbärsträd (?) mitt bland buskarna. Det är ett färdigt buskage som jag alltså bara går förbi, kräver ingen skötsel. Det innehåller bl.a. Try och Vitbrokig kornell. Gott och väl 4 meter höga och plötsligt stack trädet upp ovanför.

Har fortfarande inte bestämt mig för vad jag skall göra med det. Felplacerat är det — på norrsidan — men om det är körsbär... Det har jag inget förut. Flytta och spara? Låta stå kvar? Såga ner, nej!?
Hannele
Vårt självsådda körsbärsträd på norrsidan ger god söt frukt.
Det blir ändå sol tidigt på morgon (när vi sover) och kväll.

Vi har också en självsådd plommontunnel:

Våra träd trivs, för de har inte läst några trädgårdsböcker! tongue.gif
Cilla
Självsådda körsbär ger ofta god frukt, plommon likaså.

Ewa - om trädet kan sticka upp ovan de andra buskarna kan det kanske få sol och ge frukt så småningom. Körsbärsträd kan bli rätt stora och höga. Mycket svåra är de att flytta när de vuxit en bit och står bland andra buskage.
Hannele
"Körsbärsträd kan bli rätt stora och höga."

Det går att fixa! rolleyes.gif
Ewa L
CITAT (Cilla @ 28-10-2003, 14:42)
Självsådda körsbär ger ofta god frukt, plommon likaså.

Ewa - om trädet kan sticka upp ovan de andra buskarna kan det kanske få sol och ge frukt så småningom. Körsbärsträd kan bli rätt stora och höga. Mycket svåra är de att flytta när de vuxit en bit och står bland andra buskage.

Cilla!
Tror du verkligen att det kan bli något av det trädet? Det står alltså i rent norrläge! Sol någon timme på vardera morgon och kväll!
Titta gärna på min skiss (2:a) i mitt album. Mitt i det buskaget står alltså trädet!!
Av utrymmesskäl finns egentligen ingen anledning att ta bort det. Kommer inunder med bilen. Dock "passar" det egentligen inte riktigt in.

Jag har väldigt mycket fågelliv i det buskaget så jag antar att det är de som har planterat.

Dum fråga: Hur lång tid kan ha gått från frösättning tills nu, ungefär 2,5 m?
Hannele
"Hur lång tid kan ha gått från frösättning tills nu, ungefär 2,5 m?"

Exakt det kan jag inte svara på... men vårt lilla körsbärsträd i norrläge
tog 10 år på sej, innnan det gav söta bär. Väl värt att vänta på!
Göran
Äppel- och päronkärnor har jag planterat tidigare och dragit upp några träd av, de verkar ha lätt för att gro men hur är det med plommonkärnor? Vill minnas att jag petat ner en del sådana kärnor också på hösten men har inte sett att det kommit upp något. Hur är det med grobarheten för dessa och måste man behandla dom på något speciellt sätt?

Har även tagit reda på kärnor av körsbärsplommon som jag ska prova plantera i år, det borde bli bra grundstammar att ympa plommon på om man nu kan få dom att gro.
Cilla
Ewa - fina skisser du gjort!
Körsbär har inte samma solbehov för att bära frukt som andra fruktträd, men självklart ger de mer och sötare frukt i sol. Norrlägen kan ju vara ljusa eller mörka också.

Du får gå på känn:
- Kolla hur årstillväxten är på grenarna. (Titta på olika grenar från spetsen och inåt till dess du kommer till den lilla ringen, försök hitta förra årets tillväxt och dess ring också. I toppen och yttre kronan växer det mer, gör ett snitt. Unga körsbär i sol och god jord växer årligen ungefär 40-100 cm, är min erfarenhet.) Växer det långsamt kommer troligen också fruktsättningen senare.
- När körsbärsträdet nått sin fulla storlek på ca 7 meter bredd och höjd - har det mer ljus då?

Åldern på ett 2,5 meter högt körsbär är ingen dum fråga, men går inte att svara på. Oftare talar man om stamdiametern när man uppskattar. Återigen: Du ser bäst själv. Kolla årstillväxten detta och förra året och beräkna hur gammalt trädet är. Någonstans på 3-10 år hamnar du nog.
Ewa L
CITAT (Cilla @ 29-10-2003, 15:43)
Ewa - fina skisser du gjort!
Körsbär har inte samma solbehov för att bära frukt som andra fruktträd, men självklart ger de mer och sötare frukt i sol. Norrlägen kan ju vara ljusa eller mörka också.

- - -

När körsbärsträdet nått sin fulla storlek på ca 7 meter bredd och höjd - har det mer ljus då?

Tack för det! Väntar med spänning på programmet som jag med flera här på forumet köpt, då...

- - -

Tyvärr, trädet måste bli högre än taknocken för att få mer sol, och det kan jag nog inte kosta på mig. Huset är här i princip 3 våningar högt pga starkt lutande tomt. "Borde" egentligen ha varit ett souterränghus.

Nåja, det får väl växa på. Kanske kan bli lite bär till fåglarna åtminstone.
Johan.S
CITAT (Göran @ 29-10-2003, 11:25) *
Äppel- och päronkärnor har jag planterat tidigare och dragit upp några träd av, de verkar ha lätt för att gro men hur är det med plommonkärnor? Vill minnas att jag petat ner en del sådana kärnor också på hösten men har inte sett att det kommit upp något. Hur är det med grobarheten för dessa och måste man behandla dom på något speciellt sätt?

Har även tagit reda på kärnor av körsbärsplommon som jag ska prova plantera i år, det borde bli bra grundstammar att ympa plommon på om man nu kan få dom att gro.

Hej!
Jag har också tagit reda på stenar (kärnor) från körsbärsplommon (Prunus Cerasifera). Nu har jag torkat dem, men hur gör jag för att de skall gro?

-Vissa påstår att man skall stratifiera (frysa) dem, men frågan är hur länge?
-Ett annat tips jag fått är att fila stenarna (kärnorna) på utsidan för att öka groddbarheten, stämmer det?
-Ytterligare tips är att omplantera kärnorna efter stratifiering (frysning), är det bra?

//Undrande.
KURT
Låt naturen ha sin gång, gör bara som beskrivits ovan. Ev kan man plantera dem i nedgrävda krukor. De behöver en köldperiod, och det får de under vintern och sedan gror de till våren. Jag tycker inte att det är någon mening att hålla på att fila på skalet och annat, plantera flera istället , några kommer alltid att gro. Ev kan man skydda dem så att inget djur gräver upp dem.
Trädet (ZonV)
Jag har dragit upp Körsbärsplommon. Hade fröna i kylen under 10-12 veckor, sådde dem i slutet av januari. Planterade ut gängliga plantor...
Den längsta är över 2 m. 4 år.

Frösida: http://www.algonet.se/~sta-bod/frosida.htm som är bra!!
Ewa L
Oj, den här gamla tråden hade jag helt glömt bort! Om det är någon som är intresserad kan jag rapportera att mitt självsådda körsbärsträd fortfarande står kvar. Gott och väl 4 m högt och ger mängder av goda körsbär — framförallt till fåglarna.

Tyvärr kan jag nog bara kosta på mig att ha det kvar något år till. Det är helt enkelt för högt och för nära huset. -cry-.gif

På annan plats planterade jag dock en körsbärsbuske i våras. Mer lagom höjd för mig.
Katarina H
Kul att höra om ditt körsbär då jag just hittat ett i hallonlandet! Bra att de blir goda också för då låter jag trädet stå kvar och inväntar körsbären...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon