Jennyirene
Alltså, vad är skillnaden på en ängsnäva och en trädgårdsnäva? Är det höjden? Jag söker en som är blå, inte åt det lila hållet utan blå. Såg en trädgårdsnäva som heter Rozanne Gerwat som var jättefin, men det var just en trädgårdsnäva då....vad det nu betyder...??
Eva 33c
Nävor finns det massor av olika arter av. De heter "geranium" i förnamn. Ängsnäva är en specifik art (G. pratense) som också växer vild i Sverige. Misdommarblomster är en annan vild art, G. sylvaticum. Det finns flera vilda arter också. Sen finns det hybrider (korsningar) mellan olika arter som man kallar trädgårdsnävor, just kanske för att de inte finns vilda i naturen utan är förädlade för att pryda våra trädgårdar. Även här finns massor av arter, namnsorter, olika färger, dubbla enkla höga låga mm mm sorter.
En google-sökning visar att Rozanne är en hybrid mellan Geranium himalayense och Geranium wallichianum.
Kolla den här danska sidan, som har ett stort urval av geranium, Staudenfee.
Jag köpte ett par med dubbla blommor därifrån i år som jag hoppas mycket på...
Bettan & Doris
Det finns en näva som är underbart blå som heter Orion - vet inte om det är ett lokalt namn och jag kommer inte ihåg den på latin ( vrickar ju tungan bara man försöker) Jag har två stycken - köpte Odlas Spish/Spash hybrid och det skall bli spännande att följa, (har en massa andra nävor med )man kan inte ha för många nävor.
Mvh;
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon