Full version: Växthus Odla 114
Monica WJ
Vi har nu blivit klara med bygget av mitt nya växthus Odla 114 från skånska byggvaror bravo.gif
Det blev till slut grus, lekablock och inpregnerade brädor som grund. Så nu ska det flyttas in hyllor, krukor växter mm.

Ett tips till er som ska köpa eller köpt men inte byggt detta växthus än: Det stämmer inte i byggbeskrivningen om antalet skruvar som ska sättas in i skenorna, det anges alldeles för många! Efter samtal med företaget fick vi rådet att kontrollräkna hela tiden, speciellt vid hopsättning av taket och sidorna.

Annars har allt gått bra. Det fanns både extra skruvar och muttrar med i förpackningen plus ett par extra fönster. Perfekt ifall något går sönder.... whistling.gif

Nu vill jag bara ha tillbaka värmen utomhus igen!!
lenaandersson
Hej hur lång tid tog det från ni börja montera tills det var klart ca. i dagar eller timmar.
har du några mer bra råd........och bilder........... tummenupp.gif
väntar på samma växt hus nu i sommar. men för mej blir det lång väntan, 5-6 v levans tid.
Monica WJ
Vi höll på i en vecka, men då hade vi vårat vanliga arbete på dagarna, och fick hålla på med bygget på kvällarna.
Mitt bästa råd är att ha gott om tid när man håller på. Vi la ut delarna som skulle sättas ihop på gräsmattan först innan vi monterade ihop.
Jag köpte växthuset i mars med en veckas leveranstid, men en lång väntan på våren....

Lycka till! Det är helt klart värt jobbet när man är färdig.
Jonson
Har själv köpt detta växthus och väntar nu på att leveranstiden på 6 veckor ska gå. Jag kan inte hjälpa att undra vadför man blandar in trä i ramen som ska stå mot marken? bäddar man inte för framtida problem då?
Till slut ruttnar ju även tryckt virke. I en annan tråd fick jag tips om att inte blanda in lecablock då de oxå vittrar sönder med åren. Jag hade tänkt att gräva ur så det kommer i våg sedan ett lager med grus en plint i varje hörn gjuts ner. blir inte det bra? Om ramen vilar mot gruset inget som ruttnar. Såg detta på en bild i antingen skbv eller willab katalogen. Ladda gärna upp bilder på växthuset ha en bra trädgårds dag/Simon
HelenN
Jag har bilder i min blogg som ni kan kolla på....men ni får gå tillbaka till april förra året...så kommer flera inlägg handla om just växthuset:)

Min Trädgårdsblogg
Monica WJ
CITAT (Jonson @ 07-06-2009, 09:36) *
Har själv köpt detta växthus och väntar nu på att leveranstiden på 6 veckor ska gå. Jag kan inte hjälpa att undra vadför man blandar in trä i ramen som ska stå mot marken? bäddar man inte för framtida problem då?
Till slut ruttnar ju även tryckt virke. I en annan tråd fick jag tips om att inte blanda in lecablock då de oxå vittrar sönder med åren. Jag hade tänkt att gräva ur så det kommer i våg sedan ett lager med grus en plint i varje hörn gjuts ner. blir inte det bra? Om ramen vilar mot gruset inget som ruttnar. Såg detta på en bild i antingen skbv eller willab katalogen. Ladda gärna upp bilder på växthuset ha en bra trädgårds dag/Simon

Med en närmare beskrivning så har vi nere i jorden lagt markduk, grus och sen ovan jord lagt lecablock och en tryckimpregnerad planka och skruvat fast sockeln i. Jag ville få upp huset lite från marken. Det verkar finnas alla olika varianter hur man gör grunden, men vi provar på detta sätt så får man se i framtiden om det var bra eller inte....
Evalina21
CITAT (lämås @ 07-06-2009, 10:37) *
Jag har bilder i min blogg som ni kan kolla på....men ni får gå tillbaka till april förra året...så kommer flera inlägg handla om just växthuset:)

Min Trädgårdsblogg

Hej! Vill bara berömma dig Lämås för en underbar och trevlig blogg. Varit inne alldeles nyss och titta då jag ej gjort det förut och den var jättefin och roligt att se. Jag har själv ett växthus på 12 kvm från Willab som jag köpte förra året så jag är också en glad trädgårdsamtör.

/Hälsningar Evalina
HelenN
Tackar o niger smile.gif

CITAT (Evalina21 @ 10-06-2009, 14:14) *
Hej! Vill bara berömma dig Lämås för en underbar och trevlig blogg. Varit inne alldeles nyss och titta då jag ej gjort det förut och den var jättefin och roligt att se. Jag har själv ett växthus på 12 kvm från Willab som jag köpte förra året så jag är också en glad trädgårdsamtör.

/Hälsningar Evalina

lenaandersson
Hej Evelina 21, Vad kul att se bilder på det växt huset man väntar på, dom bra hyllorna som du har i växthuset är dom från Ikea?
HelenN
hej

måste ha varit min blogg du var inne påsmile.gif Hyllorna köpte jag på Ikea förra året...för ynka 75:- st.

CITAT (lenaandersson @ 21-06-2009, 21:03) *
Hej Evelina 21, Vad kul att se bilder på det växt huset man väntar på, dom bra hyllorna som du har i växthuset är dom från Ikea?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon