Hej,
jag kontaktade min kommun med frågan om hur man skiljer på staket och spaljé.
Jag fick då svaret att spaljé ska vara helt ljusgenomsläppligt. Vad menas med det? Förstår vad som menas fast måste det inte finnas en mer tydlig definition? Tex att mellanrum mellan spjälor bör vara det dubbla mot späljornar bredd...Finns det begränsningar hur breda (tjock) spjälorna ska vara. Enligt kommunen kan spaljén i stort sett vara hur hög som helst. Vill gärna få ordning på begreppen innan vi bygger något, så inte granne blir sur...vilket han i och för sig redan är...
MayaLisa
05-06-2009, 21:49
Om em spaljé får vara hur hög som helst...då är det ju en sån du bygger...eller hur. Om grannen redan är sur så blir han väl kanske sur oavsett om du kallar det staket eller spaljé....eller?
Biggan_
05-06-2009, 22:45
HÄR är en diskussion i ämnet.
Tack för tipset!
Intressant att läsa hur oklar denna fråga är. Bäst att kontakta min kommun igen för att se vad som gäller hos oss.
Kuriosa men jag vill minnas att Stockholms komuns syn är att en spalje ska bestå av mer luft än brädor så om brädan är smal behövs det bara en smal springa och är brädan breb behövs det en bredare springa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.