Full version: identifiering
wibemo
Kan detta vara en Sieboldiana Bicolor.
[attachment=35941:IMGP0024_ba.jpg]

Finn Klematis
CITAT (wibemo @ 05-06-2009, 22:26) *

Hej!

Med 100 procent säkerhet NEJ.

Mvh.
Finn
wibemo
Har Du något förslag på vad det kan vara? confused.gif
Finn Klematis
CITAT (wibemo @ 05-06-2009, 22:26) *

Hej!

Ganska säker på att det är en Miss Bateman.

Mvh.
Finn
wibemo
Med sex kronblad?? confused.gif Har inte dom fler?
Finn Klematis
CITAT (wibemo @ 09-06-2009, 14:05) *
Med sex kronblad?? confused.gif Har inte dom fler?

Hej!

Miss Bateman har sex till åtta tepaler, se Magnus Johnson.
Jag tycker att tepalern är lite för spetsiga, det är det som
gör mig osäker.
En fråga, blommar den nu?

Mvh.
Finn
wibemo
Tyvärr så vistas den på "intensivvårdsavdelningen" m.a.o inne i växthuset. Jag trodde att jag gjorde nåt´bra när jag efter 4 vintrar utomhus flyttade krukan in i kallväxthuset. Embalerade krukan och vattnade l i i i i te emellanåt. Har sedan fått reda på att perenner övervintrar bättre i nergrädv kruka utomhus för att inte stressas med växlingarna varm vårsol och kalla nätter. Rötterna ser fina ut men inga gröna rankor men jag tror att den kommer att börja om igen. Den blommade hela växtsäsongen och hade inte rödbruna ståndare.Tack Finn för ditt intresse och att Du delar med dej av kunskaper M V H Berit
Finn Klematis
CITAT (wibemo @ 09-06-2009, 17:22) *
Tyvärr så vistas den på "intensivvårdsavdelningen" m.a.o inne i växthuset. Jag trodde att jag gjorde nåt´bra när jag efter 4 vintrar utomhus flyttade krukan in i kallväxthuset. Embalerade krukan och vattnade l i i i i te emellanåt. Har sedan fått reda på att perenner övervintrar bättre i nergrädv kruka utomhus för att inte stressas med växlingarna varm vårsol och kalla nätter. Rötterna ser fina ut men inga gröna rankor men jag tror att den kommer att börja om igen. Den blommade hela växtsäsongen och hade inte rödbruna ståndare.Tack Finn för ditt intresse och att Du delar med dej av kunskaper M V H Berit

Hej!

Blommade den hela växtsäsongen så tar jag tillbaka varje tanke på Miss Bateman
Men då blir det mycket svårare, många fler att välja på. Vilken färg har ståndarna.
Var har Du köpt den?

Mvh.
Finn

wibemo
Jag kan inte tycka att det finns någon skiftning i rött utan istället brungrått alltså mörkare än de bilder jag sett på miss Bateman
Vet inte om denna bild kan ge någon vägledning. [attachment=36164:klematisfr_ga_abc.jpg]
Jag har fått den och tror att den är inköpt i Göteborg
Finn Klematis
CITAT (wibemo @ 09-06-2009, 21:02) *
Jag kan inte tycka att det finns någon skiftning i rött utan istället brungrått alltså mörkare än de bilder jag sett på miss Bateman
Vet inte om denna bild kan ge någon vägledning. [attachment=36164:klematisfr_ga_abc.jpg]
Jag har fått den och tror att den är inköpt i Göteborg

Hej!

Svårt, inte mycket att gå på. Synd att Du inte viste var den var köpt.
Hur hög blir den och hur stora är blommorna.

Mvh.
Finn
Kajsa

Miss Bateman, som blommar nu
oliv
Jag tänkte först att den liknar min Clematis "Snow Queen" förutom ståndarna, som är röda hos "Snow Queen". g.gif

Kanske skulle det kunna vara Clematis "Cassiopeia" confused.gif
wibemo
Cassiopeia verkar mest troligt. Min klematis blommar ju hela sommaren ca 2 meter hög (fast jag "håller den nere" i en spalje i en kruka) blommorna ca 10 cm i diameter, somliga större somliga mindre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon