Full version: Häftig kärrspindel
sanakan
För visst är det väl en kärrspindel som gästade oss medan vi bygger tematrädgårdarna i Enköping?
Är lite osäker, tycker de ser så feta ut på bilderna jag hittade på google bildsök.

Den var gigantisk och bar på en ägg-kokong (eller vad det nu är, antar den innehåller ägg eller larver?)

Den sista bilden är suddig men ville bara visa hur stor och fin den var wub.gif

Den var väldigt ivägen så jag lät den klättra upp på mitt ben, sen gick jag ner till de högre gräset och vassen nere vid Enköpingsån och där kanade den av utan att tappa kokongen smile.gif

storm
IIIIIIIiiiiiiiiih!Min spontana reaktion men den är vacker.
Azur
Ja, det måste väl vara en kärrspindel, men jag har aldrig sett nån som bara har ett ljust streck mitt på bakkroppen så där, alla jag sett har två ljusa streck på sidorna av bakkroppen istället.
Den ser också rätt liten ut för att vara en vuxen kärrspindel - men, som sagt, jag vet inte vad det annars kunde vara.
Huggorm
Den är väldigt lik kärrspindeln dom har på bild på wikipedia, den har också ett ljust streck i mitten av bakkroppen

http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4rrspindel
TheLan
Oh fy fan!!! fear.gif FINNS det så stora spindlar i Sverige??? EEEEW!!!
sanakan
Jag antar att färgteckningen kan variera lite. Den kändes jättestor men mobil-bilden blev inte så lyckad. Men kanske var den inte så gammal då, eller hade fått lite för lite mat smile.gif Det är väl bara kärrspindlar som har den kroppsbyggnaden och blir så stora, hursomhelst. Hela klassens arbete stannade upp och 6 personer stod och försökte fota spindeln.
Azur
CITAT (sanakan @ 06-06-2009, 09:09) *
Det är väl bara kärrspindlar som har den kroppsbyggnaden och blir så stora

Ja, den enda som kan konkurrera är väl stor husspindel, men den har helt annan teckning.
Huggorm
Är det inte kärrspindeln som är känd för att kunna bitas? Knappast dödliga, men betten kan visst svida en hel del. Det är i alla fall en relativt stor spindel som lever vid vatten
Azur
CITAT (Huggorm @ 06-06-2009, 11:21) *
Är det inte kärrspindeln som är känd för att kunna bitas? Knappast dödliga, men betten kan visst svida en hel del. Det är i alla fall en relativt stor spindel som lever vid vatten

Flera av de lite större spindlarna kan bitas, fast ingen av dem särskilt svårt. Korsspindelbett sägs vara som ett getingstick.
KURT
Kärrspindeln kan främst blandas ihop med vattenspindeln:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...=0&p=309876
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon