Danne031
Jag hoppas att jag under sommaren får flisat ner en massa sly (förbannade Asp! ranting.gif ), och beskurna träd och buskar. Finns det någonstans det passar att lägga flis som jordförbättring eller kanske gödsling eller bara vintertäcke?

Sedan har jag börjat inse hur galet mycket kastanjer vi kommer ha på marken till hösten tongue.gif vad gör man med sådant? Likadant Kastanjens löv till hösten, vad sa man hitta på med det?

Kanske lite för höstliga frågor så här års men jag tycker om att planera smile.gif
Huggorm
Kastanjelöv förmultnar till utmärkt jord, men dom är lite "hårdsmälta" och kan ta tid på sig att försvinna ner i marken. Man kan köra över dom med gräsklipparen för att skynda på förloppet. Även flisen blir till näringsrik jord, men det tar ännu längre tid.

Kastanjerna bör du placera ut lite överallt i skog och mark, i hopp om att de skall gro till stora träd. Dock krävs det ganska näringsrik och fin jord för att dom skall ha någon vettig chans att ta sig ordentligt. Min erfarenhet är att nästan alla kastanjer gror, men väldigt få lyckas överleva första säsongen
MariaS
Om du har tung lera, så sprider du ut flisen där. Snart har den sjunkit ner (ca 2år) och leran är inte alls lika svårarbetad.
ängsvädd
Flis kan man väl lägga runt buskar o träd? Kanske även andra växter. Och blanda i komposterna såklart.

Kastanjer vet jag inte. Kanske till någon som eldar med ved - har ingen aning. Eller som någon skrev lägga ut i skogen - finns det något djur som äter kastanjer?
Huggorm
CITAT (MimmiH @ 06-06-2009, 19:38) *
finns det något djur som äter kastanjer?

Verkar dåligt faktiskt, dom får ju ligga i fred under trädet ända till våren. Skulle vara hästar då, men dom springer ju knappast vilda.
Snöflinga
Vanlig hästkastanj är giftig, vår hund åt den och spydde som en räv sick.gif
Danne031
Uppskattar tipsen, vi har riktigt sandig och stenig jord men buskar att mylla ner det runt finns gott om.

Huggorm visst var det du som också hade ett par kastanjer hemma? När faller de och löven, är det lätt att först räfsa det ena och sen det andra, typ?
Huggorm
Jag skulle nog säga att dom fäller löven och kastanjerna ungefär samtidigt på hösten. Men kastanjerna är ju stora, det är ganska lätt att gå med en hink och plocka upp dom om man vill, så får man med sig dom flesta. Eller så kan man bara låta dom följa med löven, dom är ju väldigt näringsrika så det borde bli fin jord av dom också med tiden
Överbölingen
Allt biologiskt kan komposteras med olika nedbrytningstid. Äggskal tar lång tid. Ben existerar i evigheter.
Flis är utmärkt till det mesta. Gångar, i rabatter mellan perenner, uppepå lerjord (jag grävde ner och efter tre år var de lika friska som vid nergrävningen. För lite syre). En funkande varmkompost mår bra av en tredjedel flis vid varje påfyllning. Mest använder vi sågspån från vedsågningen. Löv hackar vi alltid med gräsklipparen. Varför kompostera och konka ut igen. Har inte strött gödning på grönytorna på 12 år.
Huggorm
CITAT (Överbölingen @ 07-06-2009, 01:33) *
Allt biologiskt kan komposteras med olika nedbrytningstid. Äggskal tar lång tid. Ben existerar i evigheter.

Hur lång tid det tar för ben att brytas ned beror på sammansättningen på jorden och fuktighetsgrad och annat. Evigheter tar det vanligtvis inte.
Överbölingen
Tjena Huggorm!

Jag menar naturligtvis under vår normla komposteringstid. Varje år passerar jag ett gammalt älgkadaver. Bara benrester. Men inget avsevärt har hänt med benen under de 19 år jag har jagat på den marken. Så till komposten i trädgårdssammanhang tillför den väl lite kalk med tiden men det lär vara ätteläggarna som har nytta av den gödslingen.

Men jag är helt överens med dig att det var att ta i lite.
Danne031
Tänk på bockstensmannen smile.gif
noora
Vi lägger fliset runt buskar och under jordgubbarna. Det går åt rätt fort på det viset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon