Björken
På vår skolgård har vi nästan alla sorters lövträd, en gammal fin skolgård med andra ord. Men det som oroar mig nu är när jag tittar på några av askarna där, de har knappt fått några nya löv alls. De löv som har kommit är på unga skott på trädet. Kvar sitter också vad jag kan tro är fröställningar från förra året, det är i varje fall bruna klasar på de grövre grenarna. Det är tre askar som har detta utseende i år medans två verkar vara helt ok.
Nu hann jag inte kolla så noga igår så jag vet inte om det fanns några synliga angrepp på dem och träden är stora så det är inte så lätt att se hur de ser ut uppe i grenverket.
Men är det någon som har någon idé om vad som har hänt med dem. Var inne och läste på skogsvårdsstyrelsens hemsida och där stod om Askskottssjuka men vad jag förstod där så drabbade det i första hand årsskott på trädet och här verkar det som om det är de unga grenarna som klarat sig medan de äldre är angripna.
HelenJ
Fast askar är väldigt sena. Det är de och ekarna som bryter allra sist på våren/sommaren. Jag vet inte var du bor, men här i NV Skåne har de precis börjat slå ut. Så kanske är det bara helt normalt.
KURT
Annars så finns det ju all anledning att fröså så många askar som möjligt nu, för att öka den genetiska variationen, när de flesta askar nu förmodligen kommer att dö.
Huggorm
Tyvärr är det nog askskottsjukan. Efter att de små kvistarna dött angrips större grenar, men samtidigt svarar trädet med att skicka ut nya små kvistar med löv för att ta igen förlorad bladmassa. Detta orkar den bara ett par år, sedan är trädet dött.

Här där jag bor finns i stort sett inte en enda ask som inte är smittad, och många privatpersoner som äger mindre skogsdungar har redan tagit bort de askar som fanns. Extra tråkigt är det att se gamla fina askar som planterats som vårdträd vid torpen på 1800-talet, träd som idag har stammar på över en meter. Det måste kännas tragiskt att behöva såga ner dessa träd. Vår redan artfattiga svenska skog har blivit ännu fattigare sad.gif
Björken
CITAT (Huggorm @ 06-06-2009, 10:51) *
Tyvärr är det nog askskottsjukan. Efter att de små kvistarna dött angrips större grenar, men samtidigt svarar trädet med att skicka ut nya små kvistar med löv för att ta igen förlorad bladmassa. Detta orkar den bara ett par år, sedan är trädet dött.

Här där jag bor finns i stort sett inte en enda ask som inte är smittad, och många privatpersoner som äger mindre skogsdungar har redan tagit bort de askar som fanns. Extra tråkigt är det att se gamla fina askar som planterats som vårdträd vid torpen på 1800-talet, träd som idag har stammar på över en meter. Det måste kännas tragiskt att behöva såga ner dessa träd. Vår redan artfattiga svenska skog har blivit ännu fattigare sad.gif

Jag är rädd för att du har rätt angående våra fina träd för de askarna som inte är/ser sjuka ut har fint bladverk nu.
Anders zon 1
Ja, det är oroväckande med flera av de nya trädsjukdomarna. Våra skogar är som sagt redan mycket artfattiga så det finns ju inte så mycket att ta av. Askskottsjukan verkar kunna bli riktigt illa i och med att den verkar vara extremt lättspridd. Men förhoppningen är väl att åtminstone några askar kommer att visa sig vara resistenta mot sjukan. Fast det lär ta lååååång tid innan våra skogar är fulla med deras avkommor.
Huggorm
CITAT (Anders zon 1 @ 07-06-2009, 23:47) *
Ja, det är oroväckande med flera av de nya trädsjukdomarna. Våra skogar är som sagt redan mycket artfattiga så det finns ju inte så mycket att ta av. Askskottsjukan verkar kunna bli riktigt illa i och med att den verkar vara extremt lättspridd. Men förhoppningen är väl att åtminstone några askar kommer att visa sig vara resistenta mot sjukan. Fast det lär ta lååååång tid innan våra skogar är fulla med deras avkommor.

Jag tror inte ens att dom kommer återvända. Ask har såpass stora krav på sin ståndort att dom har svårt att hävda sig i dagsläget. Ask kommer nog att bli ett mycket sällsynt träd som man kan stöta på längs enstaka bäckar och vattendrag i sydligaste Sverige. I dess ställe kommer i bästa fall alm, lönn och al att växa, men förmodligen kommer gran att frodas i den näringsrika och fuktiga jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon