Full version: Idegran
vickeva
Hej
Vilken härlig plats detta är, en fråga och, vips får man svar, jag blir alldeles inspirerad. Min trädgård kommer att utvecklas som bara den ... *hoppas*

Nu undrar jag om två jättestora idegranar jag har i trädgården. Jag har hört att det går bra att formklippa dem, skulle gärna vilja få ner dem till en boll, högst 2 meter hög. De står tätt ihop och är nog 4 meter höga och lika breda. Om jag sågar av dem kommer det ju inte att finnas något grönt kvar alls. Hur gör man?
Åsa, mälardalen zon 2
Idegran brukar bryta bra med nya skott även om man klipper lite hårdare, det bör dock finnas gröna kvistar kvar under beskärningsstället. Så det kan nog bli problem med att få ner dem till en boll. Du kanske ska köpa en ny idegran och forma den till boll och försöka forma den nuvarande idegranen i någon annan rolig form.

Bra tid att beskära idegran är april-maj, det brukar dock även gå att klippa en del i september men jag skulle vänta till våren.
Hannele

Ulla Molins tre idegransbollar.
Låna "Klippa buskar och häckar - klot topp och tekopp" av Elisabeth Svalin.
Man kan göra mycket fint av idegran.
vickeva
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,15-10-2003, 14:53)
försöka forma den nuvarande idegranen i någon annan rolig form.

Tack för svar
Det är ju det att jag vill ta ner den, den är alldeles för stor som det är.
Jag gick ut och kollade om det fanns något grönt inne i mitten, och lite är där ju, jag chansar nog och tar ner den rejält. Ska man då ta allt på en gång eller blir det en chock?
wink.gif
vickeva
CITAT (Hannele @ 15-10-2003, 15:02)
Ulla Molins tre idegransbollar.
Låna "Klippa buskar och häckar - klot topp och tekopp" av Elisabeth Svalin.  
Man kan göra mycket fint av idegran.

Tusen tack för bra tips, den där Ulla verkar vara populär här?? Vilka vackra bollar, men jag gissar att man måste börja när de är små... Mina är nog 25 år eller nåt...
Hannele
Tittade du på min länk?
Inte lätt, men det kan kanske ge dej vink, att man kan göra lite olika.
Kan du ta bild på din idegran? En sån stor kostar några tusenlappar...
vickeva
CITAT (Hannele @ 15-10-2003, 22:29)
Tittade du på min länk?

Ja jag tittade, jättefint, men hur ska jag kunna...?

Jag ska försöka gå ut och fota den i morgon... lite svårt att sälja... synd att ta bort..

jag ska försöka lägga in en bild här på den i morgon (vet inte hur man gör, måste den ligga någon annanstans på nätet först? eller kan man tanka upp den direkt från hårddisken?))
Hannele
"Det är ju det att jag vill ta ner den, den är alldeles för stor som det är."

För stor för vad?
Du kan klippa bort de nedersta grenarna, så annat kan växa under.
Du kan låta några klematis klättra på den?
Det här kan man kalla stora idegranar...

vickeva
CITAT (vickeva @ 15-10-2003, 22:33)
CITAT (Hannele @ 15-10-2003, 22:29)
Tittade du på min länk?

Ja jag tittade, jättefint, men hur ska jag kunna...?
Jag ska försöka gå ut och fota den i morgon... lite svårt att sälja... synd att ta bort..
jag ska försöka lägga in en bild här på den i morgon (vet inte hur man gör, måste den ligga någon annanstans på nätet först? eller kan man tanka upp den direkt från hårddisken?))

Nu har jag tagit bilder men jag förstår inte hur jag ska göra för att tanka upp dem. Någon som kan hjälpa... wub.gif
Hannele
Du får skapa ett eget Album här, tryck och följ instruktionerna.
vickeva
CITAT (Hannele @ 16-10-2003, 19:17)

Det var ju inte så svårt biggrin.gif , här är mina idegranar (det är två som står tätt ihop):
Som du ser är de lite spretiga och - tycker jag - väl stora.
Hannele
Wow!! Lite stora är de... men det finns ju gott om plats.
Vänta med klippningen till senvintern, fundera, vilken form du gillar?
Kanske fixa till sån där cylinder, som jag står bredvid? eller jätteboll?

Själv håller jag på att skapa en Ulla-Molin-trappa av idegran,
fast originalet är liguster. Tänk, om de blir lika stora som dina...
vickeva
CITAT (Hannele @ 16-10-2003, 22:14)
Wow!! Lite stora är de... men det finns ju gott om plats.
Vänta med klippningen till senvintern, fundera, vilken form du gillar?
Det borde kunna gå att fixa till sån där cylinder, som jag står bredvid?

Själv håller jag på att skapa en Ulla-Molin-trappa av idegran,
fast originalet är liguster. Tänk, om de blir lika stora som dina...

Mmmm, jag väntar till senvintern, och under tiden hinner jag låna lite böcker i ämnet. Jaså det var du som stod bredvid cylindern, den såg häftig ut!
Har du bild på din trappa? Det låter fräckt.. Jag får nog skaffa en Ulla Bolin-bok. Hon verkar ha koll på det mesta.

Klart de blir lika stora *ler*, om 25 år så... tålamod sleep.gif
Cilla
Vilken vacker idegran Vickeva! Ovanligt frodigt exemplar.

Vore väl synd att tvärkapa den. Om du vill få den mer sammanhållen i formen - kanske finklippa och göra en stor boll av den? Kan bli landets största och tätaste idegransboll.

Själv skulle jag njutit av den som den är. Ett så frodigt exemplar som fortfarande växer så optimistiskt mycket är en fröjd att se.
vickeva
CITAT (Cilla @ 16-10-2003, 23:31)
Vilken vacker idegran Vickeva! Ovanligt frodigt exemplar.

Vore väl synd att tvärkapa den. Om du vill få den mer sammanhållen i formen - kanske finklippa och göra en stor boll av den? Kan bli landets största och tätaste idegransboll.

Själv skulle jag njutit av den som den är. Ett så frodigt exemplar som fortfarande växer så optimistiskt mycket är en fröjd att se.

Konstigt, innan var jag så trött på den, nu börjar jag se på min stora idegran med nya ögon, den kanske ska framhävas... Den är ju rätt fräck... wink.gif
Hannele
"Konstigt, innan var jag så trött på den, nu börjar jag se
på min stora idegran med nya ögon, den kanske ska framhävas...
Den är ju rätt fräck..."

ja, visst är den det! wub.gif
Trädgårdskonst är att lyckas få de 'fula' platserna se fina ut.
rosettei
ohmy.gif
CITAT
Det var ju inte så svårt  , här är mina idegranar (det är två som står tätt ihop):

Vilka tjusiga idegranar.
Mina planterade jag för 22 år den och de är "bara vanliga raka pelare"
Har regelbundet toppat höjden, annars skulle jag få så mörkt.
Anna-C
CITAT (vickeva @ 16-10-2003, 22:03)
CITAT (Hannele @ 16-10-2003, 19:17)

Det var ju inte så svårt biggrin.gif , här är mina idegranar (det är två som står tätt ihop):

Himmel!!!!!
Vilka underbara idegranar! biggrin.gif biggrin.gif

Önskar de vore mina sleep.gif

Vad du än gör med dem, så tänk dig för - det tar en halvtimme kanske att omintetgöra 25 års växande...
vickeva
CITAT (Anna-C @ 19-10-2003, 23:28)
Himmel!!!!!
Vilka underbara idegranar! biggrin.gif  :D

Önskar de vore mina sleep.gif

Vad du än gör med dem, så tänk dig för - det tar en halvtimme kanske att omintetgöra 25 års växande...

Jo jag har ju börjat tänka så, att det nog är synd att ta ner dem för mycket. Men tycker ni inte att jag ska forma dem alls? Jag känner mig så vilse, vet inte vad jag vill med dem. sad.gif Vad ska jag sätta bakom dem tex. Där har stått rhododendron men det är nog för mörkt tom för dem... Allt vissnar, inte ens gräset vill växa intill den. Kom med tips!!!
Lena N
CITAT (vickeva @ 20-10-2003, 20:37)
Jo jag har ju börjat tänka så, att det nog är synd att ta ner dem för mycket. Men tycker ni inte att jag ska forma dem alls? Jag känner mig så vilse, vet inte vad jag vill med dem. sad.gif

Hade det varit mina idegranar hade jag jämnat till formen så att de bildat en jätteboll som Cilla sa. En helt rund form med "slät" yta ger ett harmoniskt intryck som kan balansera andra mindre och rufsigare växter. rolleyes.gif

[QUOTE)Vad ska jag sätta bakom dem tex. Där har stått rhododendron men det är nog för mörkt tom för dem... Allt vissnar, inte ens gräset vill växa intill den. Kom med tips!!!

Det finns en del växter som kan växa mot alla odds. Detta har jag kopierat från forumet tidigare "Om man vill plantera i en djup, torr skugga under stora träd, behöver man ändå inte ge upp: Hasselörten, Asarum europaeum, och bergenian, Bergenia cordifolia, klarar även sådana lägen."
vickeva
CITAT (Lena N @ 22-10-2003, 22:19)
CITAT (vickeva @ 20-10-2003, 20:37)

Jo jag har ju börjat tänka så, att det nog är synd att ta ner dem för mycket. Men tycker ni inte att jag ska forma dem alls? Jag känner mig så vilse, vet inte vad jag vill med dem. sad.gif Vad ska jag sätta bakom dem tex. Där har stått rhododendron men det är nog för mörkt tom för dem... Allt vissnar, inte ens gräset vill växa intill den. Kom med tips!!!

Hade det varit mina idegranar hade jag jämnat till formen så att de bildat en jätteboll som Cilla sa. En helt rund form med "slät" yta ger ett harmoniskt intryck som kan balansera andra mindre och rufsigare växter. rolleyes.gif

När gör man det, jämnar till alltså, och hur? Det känns som jag behöver lyftkran och häcksax.. tongue.gif nja kanske inte riktigt då...
Lena N
"Beskär på vårvintern om du vill ha kraftigare tillväxt. Beskärning på vårvintern stimulerar tillväxten." Även detta har jag kopierat tidigare från forumet. Vet inte om rådet även gäller idegran, men tror nog att det kan vara en bra strategi tills formen blivit den rätta. Sedan är det nog bättre att välja en tid som inte stimulerar tillväxten.

Hoppas att Cilla kommer med expertråd om beskärningstiden. tongue.gif
Hannele
Senvinter, mars, är bra tid att klippa idegran.
Det går även att klippa september, när den slutat att växa.
Du behöver inte klippa allt på en gång,
bäst att dela jobbet på 3-4 år. Kanske börja 'träna' på baksidan?
Cilla
Jag beskär idegran i de perioder Hannele nämner. Det är stor skillnad på efterväxten på vårvinter- och augusti-septemberbeskärning. Beskär man på tidiga hösten stannar idegranen av och det tar längre tid att få den att se oklippt och naturlig ut.

Om man inte vill att idegranen ska se inhuggen eller kapad ut bör man beskära intill gren som växer på ovansidan om möjligt. Vill man minska en idegran i omfång utan att den i flera år ska se avkapad ut beskär man den på ett par-tre år. När man beskär i grenklyka, intill ovanväxande gren, utvecklas nya sidogrenar som man nästa år kan beskära i.

Formbeskär man klipper man i årsskotten så att de förgrenar sig, och det bör ske vårvinter så att busken sporras att bli tät under växtsäsongen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon