Rumpmasen
Har för ca 3 veckor sedan satt 130 barrotade bukettapel häckplantor (Malus toringo var. sargentii fk Eskilstuna E).
Plantorna är nu ca 70-80 cm höga och alla har slagit ut.
Det jag funderar på nu är hur man sköter om den på bästa sätt för att den ska bli så fin som möjligt.
Ska häcken beskäras och isåfall när och hur? Behöver den gödslas? När vi planterade så blandade vi vår befintliga jord med hästgödsel. Nåt annat man bör tänka på?
Hoppas någon kan hjälpa.
Rumpmasen
Ingen som har erfarenhet av eller vet något om Bukettapel?
confused.gif
GunnellF
Jag har ingen erfarenhet av den här sortens häck, men antar att den ska klippas efter blomningen. Från juli kan vara bra om ni ska ha den som klippt häck. Eller ska ni ha den friväxande?

Gödsel är inte nödvändigt eftersom ni redan lagt dit hästgödsel - ni får gödsla nästa vår.

Kanske du kan ta nån bild?
Rumpmasen
Hej!
Tack för svaret.
Vi ska ha häcken friväxande. Den ska bli 1,5 - 1,8 meter hög.
Funderar om man behöver klippa ner den nästa vår för att den ska förgrena sig eller om man kanske ska låta den vara ifred?
Skickar med en bild på plantor vid planteringen.

[attachment=36297:P1010977kopia.jpg]
Lilla Sibirien
Hej
Jag planterade mina bukettaplar våren 2007, de växer i lerjord och jag har inte gödslat dem. Har heller aldrig klippt dem.

Bukettapel 1 år.jpg
Har läst att även unga exemplar skall blomma, men andra året blommade de inte

Bukettapel 2 år.jpg

Bukettapel 3 år.jpg

I år blommade några av buskarna, men inte alla.
På våren, försommaren brukar de få lite löss,men detta år har de klarat sig bra pga allt regn.
Lycka till med din häck.

Ezereht
När jag köpte min på plantskolan sa hon att om jag ville klippa något skulle jag klippa långt ner, nära basen. Men att det inte behövdes egentligen. Jag har inget gjort i år i alla fall.

Jisses vad plantor du planterat rumpmasen, har du köpt världens största tomt? Bildat ny plantskola?
Rumpmasen
Lilla Sibirien: Jättekul att se få se bilder på hur plantorna har utvecklats! Funderar bara på hur dom kan vara 3 år om du planterade våren 2007? g.gif Eller menas det att det nu är tredje sommaren för dom?

Ezereht: Haha w00t.gif Nja kanske inte världens största tomt men vi har iallafall satt totalt 125 meter häck, 430 plantor. Plantskola kanske vore nåt, just nu är vår trädgård förrutom häcken en enda stor gräsmatta.

Verkar som jag kanske inte behöver klippa plantorna då, skönt tummenupp.gif
Lilla Sibirien
Ja, buskaget är planterat år 2007 och nu år 2009 är det inne på sitt tredje år. Så riktig ålder på
busken är bara två år, men för att slippa eventuella överdrifter på växtlighet håller jag mig
hellre på nedre kant. Vilket betyder att de tidigaste av mina buskar blommade efter två år, men
obs det var inte alla buskar som blommade år 2009.
HelenJ
CITAT (Rumpmasen @ 06-06-2009, 10:15) *
Har för ca 3 veckor sedan satt 130 barrotade bukettapel häckplantor (Malus toringo var. sargentii fk Eskilstuna E).
Plantorna är nu ca 70-80 cm höga och alla har slagit ut.
Det jag funderar på nu är hur man sköter om den på bästa sätt för att den ska bli så fin som möjligt.
Ska häcken beskäras och isåfall när och hur? Behöver den gödslas? När vi planterade så blandade vi vår befintliga jord med hästgödsel. Nåt annat man bör tänka på?
Hoppas någon kan hjälpa.

Det enda som egentligen är viktigt det här första året är vattningen! Se till att de får rejält med vatten under etableringstiden. Ge varje planta 10-20 l vatten ett par gånger i veckan (mindre om det blir en riktigt blöt sommar) eller lägg ut en droppslang om du tycker det är lättare. Håll också undan för gräs och ogräs. Lite gödsel nästa vår kan också vara bra.

För övrigt kan du bara ta det lugnt och vänta på att din bukettapelhäck växer till sig och blir vacker!
Big Gardener
Det finns ingen anledning att vare sig klippa den eller gödsla den om den ska vara friväxande och ni redan har grundat med hästgödsel. Som HeleneJ skriver är stödvattningen det viktigaste under de första 1-2 växtsäsongerna
Rumpmasen
Tack för alla bra svar!
Verkar som jag slipper klippan ner den, skönt. Måste dock göra en ogräsrensning så fort som möjligt. Kan det vara bra att slänga på täckbark för att hindra ogräset?
Ezereht
Fult men effektivt är sån där grön plastkant. Undrar om man kunde lägga ut remsor av svart markväv i efterhand längs med?
HelenJ
CITAT (Rumpmasen @ 13-07-2009, 17:40) *
Tack för alla bra svar!
Verkar som jag slipper klippan ner den, skönt. Måste dock göra en ogräsrensning så fort som möjligt. Kan det vara bra att slänga på täckbark för att hindra ogräset?

Ja, antingen rensar du först och lägger sedan på täckbark. Efter hand som den bryts ner tillförs jorden en massa organiskt material = bra!

Du kan också strunta i rensningen och istället lägga på markduk och sedan bark. Men då kan jorden inte dra samma nytta av barken när den bryts ner. (Väljer du gamla dagstidningar istf markduk kommer även tidningarna att brytas ner)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon