Jag vet med all säkerhet att jordgubbslandet består av små inkräktare, smultronplant, vad jag däremot inte vet nu innan dom blommar och fått bär är hur jag ska kunna se skillnaden.
Jag vill inte ha smultron i jordgubbslanden och inte jordgubbar i rabatterna, men helt klart är att det växer massor av både smultron och jordgubbar på fel platser, det kan ha blivit så eftersom jag bara knökade ihop allt när jag skulle flytta växtligheten från Sundsvall och hit upp.
Kan någon visa bilder på VAD det är som skiljer dom båda åt för jag har googlat och tycker att dom ser likadana ut.
Sen en annan fråga, om jag nu låter plantorna vara kvar i rabatterna (blomrabatterna) gör dom någon skada där? Jag tänkte mest på om dom drar ur näringen ur jorden eller så.
Bladstorleken! Jordgubbarna får 3ggr så stora blad, som smultronen.
På planta med blom och bladen är mindre än handflatan=smultron.
Vågar nog också påstå att bladen på smultron är lite mer rundade än jordgubbar.
Tack för svaret, jag trodde att bladformen var tvärtom för dom flesta gigantiska pålantorna verkar mer rundade i toppen av bladet.
Det är ju lättare när dom kastat ut revor, jordgubbarnas är ju klart kraftigare när smultronen nästan bara är en tråd, det får bli blandad kompott i dom olika landen, men jag vet inte om jag vill ha jordgubbar i rabatten.
Visste någon föresten om dom gör skada bland blommorna? Om dom tar för mycket näring alltså
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.