Deq
Hej!

Jag är ny på det här med att odla, men jag har gjort tillräckligt för att tycka att det är grymt roligt smile.gif

Jag funderade på en sak igår; går det att odla grönsaker inne, typ på vintern? Jag har ingen aning om det funkar, därför frågar jag. smile.gif
Nauti
Det går jättebra. Men smaken blir annorlunda på en del växter. Jag började odla i januari i år och jag hade tomater på mina ganska långt innan det var dags att sätta ut dem. Så det går jättebra om du bara ger dem tillräckligt med ljus.
Deq
CITAT (Nauti @ 06-06-2009, 11:22) *
Det går jättebra. Men smaken blir annorlunda på en del växter. Jag började odla i januari i år och jag hade tomater på mina ganska långt innan det var dags att sätta ut dem. Så det går jättebra om du bara ger dem tillräckligt med ljus.

¨
Okej! Och tack för ditt inlägg. smile.gif

Hur bör jag placera plantorna? ska jag ha dem inomhus, som i hemmet, eller bör jag ha dem någon annanstans?
MariaS
Tomaten Tiny Tim är en sort som går utmärkt att odla inne året runt. Viktigt är bara belysningen. Själv har jag alltid en planta i köksfönstret, med en fönsterlampa över (glödlampa energispar 6W)

Physalis (kapkrusbär, gyllenbär) är också lätta att odla inne över vintern, med extra belysning

BAsilika är en annan sak som är lätt att odla inne året runt, liksom de asiatiska salladessorterna.

VAnlig gräslök och kinesisk gräslök, gror fort och kan skördas ganska länge innan de ger upp inomhus.

Rosmarin, lagerblad och annanassalvia, har jag i varmväxthuset över vintern. (+4 - +10 grader med extra belysning)
De växer inte så mycke, men ger i alla fall lite skörd.

Däremot har jag aldrig lyckats med ärt- eller gurkväxter. Luften är helt enkelt för torr inomhus och ljuset går aldrig att få till på konstgjord väg.

Potatis kan du sätta i hinkar i september (inte för näringsrik jord), så har du färska potatisar till jul! Ha dem då i ett utrumme som håller mellan +15 - +20 grader, för att inte få för mycke blast.
Martin_Blomberg
CITAT (MariaS @ 06-06-2009, 11:56) *
Potatis kan du sätta i hinkar i september (inte för näringsrik jord), så har du färska potatisar till jul! Ha dem då i ett utrumme som håller mellan +15 - +20 grader, för att inte få för mycke blast.

Potatis till jul låter gott :-) Men hur mycket belysning krävs det? Extra lågenergilampa, räcker det?
MariaS
Det borde det göra.

Själv ska jag testa i källaren i höst, där har jag lysrörsramper.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon