Ewa smålänska höglandet
I denna kyla är det inte roligt att gå ut i trädgården,

men idag har jag gjort en inspektion och ve o fasa, nästan alla mina rosor har inga blad kvar, bara den tjocka bladnerven och på en del rosor inte ens det.

Kommer det att komma nya blad eller orkar rosorna inte att "ladda" om eller dör de rent av?

Usch vad trist med bara kala pinnar, när man har längtat efter ljuvliga rosbuskar
Ezereht
Men vad lessamt, jag tror jag skulle gråta om något sådant hände. Vad är det som gnagt i sig bladen så fort?

Om rötterna har etablerat sig och har bra med vatten så borde dom kunna ladda om tycker man.
Kajsa
Trist Ewa, det har varit lite motgångar för oss rosvänner i år.
Så någon larv äter upp hela bladen ända in till bara nerverna ? Själv har jag sett en del stora hål i blad här och där som jag plockar bort. Tror säkert att dom snart laddar om, det är så tidigt.
Skadedjur på rosor
Kolla om du känner igen något av detta ?
renate
Oj så trist,men jag tror de hinner får nya blad och bkommor.Idag såg jag ett helt gäng fåglar i rosbuskarna på jakt efter bladlöss eller annat smaskigt.Fåglar är ett superbra medel mot ohyra.
Stiffe
Ja, här har vi Pilfinkar (tror jag) som gärna sitter i rosbuskarna och plockar. smile.gif
/S
Ezereht
Vilka duktiga fåglar du har Stiffe smile.gif
2blue
Hei Ewa

Rosene dine er nok satt tilbake minst 3-4 uker, men tross uhellet kommer rosene igjen. Hvilke larve er så grådig at alle blader er borte?
Om det hadde vært meg ville latt alle tanker om økologisk hage flyge, og skyntet meg til nærmeste hagesenter og kjøpt noen bokser med giftige saker. Har rosene mistet alle blader vil de nok ha godt av litt ekstra gjødsel for å produsere nye blader.

God bedring til dine roser :-)
Stiffe
Ja det får man säga. smile.gif Å andra sidan är det väl inte mer än rätt att de betalar tillbaka lite. De har lyckats ta sig in under yttertaket och boar i mineralullen (takisoleringen), vilket jag inte uppskattar riktigt. Av någon outgrundlig anledning har jag nu börjat fundera på att sätta upp fågelholkar, och när jag ändå är i farten kan det hända att det också blir fladdermusholkar!?

Allt för att hålla den biologiska terrorbalansen, och förhoppningsvis undvika vad Ewa har råkat ut för.

/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon