Full version: Orchidéer
Pia L
Jag har några Orchidéer som är utblommade och aldrig har blommat om igen, vill dom kanske ut nu på sommaren och var i så fall?
Jag har växthus, hur kallt respektive varmt tål dom, eller rättare sagt trivs dom med?
Det är brudorchidéer och några som har bladen på en bambuliknande stam
Alexander-VG-zon3
brudorkidé vill inte ha under +15c men tål ner till +1c så den trivs bättre i ett varmt växthus eller inne. alla orkidéer tål ner till +1c (överlever) och en del tål ju också en hel del frost.

annars tar jag ut mina i april-maj (tar in vid frostnätter) och placerar dom först i skuggan så man inte bränner dom. och sedan tar jag in dom innan det blir under +5c på nätterna. dom växer och mår bra när det är varmt och blommar bra. men som sagt har du sådana som är helt tropiska så är det bättre att ha dom inne eller i ett varmtväxthus. men annars så trivs dom bra med att vara ute när det är varmt.
Pia L
Tack för svaret, då ska dom få lite sommarvistelse i växthuset så får jag se om dom belönar mig för detta framöver
Nauti
De skall som jag förstått det aldrig stå i direkt solljus. Det kan ju vara värt att veta också smile.gif
Sofiia
De som du skriver att har bambuliknande stammar är säkert Dendrobium. Om det är en dendrobium av phalaenopsis typ så trivs den nog bäst inomhus eller i växthus medan nobile är svalväxande och gärna vill vara ute.

Här kan du läsa mer: http://www.neovita.com/orkideer/no.cgi?art...udavdelning=rad

Speciellt om du har dem utomhus är det viktigt att vara försiktig med vatten i bladvecken det kan lätt göra att de ruttnar. Men om det är soligt och varmt så brukar det inte vara något problem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon