Full version: Vindruvor
bullen_86
Jag har i ivern köpt 3 st vindruvor; Zilga, Sukribe och Spulga. Börjar nu fundera på vart jag ska plantera dem... Tänkte först sätta dem mot söderväggen men kan inte göra det just nu, vi håller på att dränera runt huset så det är bara vallgravar där... det ska väl bli färdigt inom 2 veckor ungefär... de kommer att fylla med grus runt hela huset som jag förstod det... matjord och sådant ordnar vi med sedan. Frågan är då nu hur ska jag göra med dem? Har ingen större lust att plantera dem i växthuset för då rymms väl inget annat? Går det att sätta dem i gruset?
MariaS
Dessa tre vill stå i sur jord (rododendronjord/ogödslad torv), sen behöver de klätterstöd. Alla tre växer fort och är inte anpassade för växthus, utan trivs bättre på friland.
Alexander-VG-zon3
dom trivs även i grus bara det att ni måste blanda upp gruset rejält med jord så det inte blir för torrt. annars är grus bara positivt på vintern och våren-hösten.

sedan så är det ju inte bra att plantera växter i dräneringsgruset heller, ni kan ju placera en spalje ifrån dräneringsgruset så att ni sedan kan planta vinrankorna i jorden.
bullen_86
Tack för svaren. Jag har betämt mig för att ge bort en av dem till min syster som just köpt hus, sen tror jag att jag ska plantera om de andra två i väntan på att det ska bli klart runt huset, vet inte riktigt än hur jag kommer att göra, men det ska nog lösa sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon