JessicaM
Vilken häck skulle ni rekommendera till lergjord + rätt så blöt. Vill att häcken ska växa fort och fritt och vara tät förståss. Höjd tänkte jag minst 150cm.

Gärna en häck som är lättskött. Inte lite krav här hehe biggrin.gif

Om ni har några råd så bifoga även en bild för jag kan ingenting om trädgård blush.gif

Föresten så bor jag i Värmland, men jag vet inte vilken zon det är...?

sos.gif
JessicaM
Ingen som har några tips?

Har fått ett tips om Aronia, men den ser så himla tråkig ut hehe
KURT
Skilja först på klippta och friväxande häckar. De friväxande är ju mera lättskötta, men de kräver också mera utrymme. Jag ger alltid rådet att se sig om där man bor, och finna något passande, och sedan ta reda på vad det är.
JessicaM
Här finns bara gran o björk

Men en friväxande kan man väl klippa när den har växt klart så att säga. Klippa på sidorna iallafall, inte bredden till nästa planta utan på sidorna. Går det?
GunnellF
CITAT (JessicaM @ 06-06-2009, 15:50) *
Här finns bara gran o björk

Men en friväxande kan man väl klippa när den har växt klart så att säga. Klippa på sidorna iallafall, inte bredden till nästa planta utan på sidorna. Går det?

Det beror på vilken buske man har som häck. Brudspirea t ex passar inte att klippa i häckform, då är det bättre att välja en annan buske om man har funderingar på att ev klippa den. Det finns en del att välja på beroende på vad ni vill ha.
Big Gardener
Salix eller poppel om marken är blöt och lerig.
ängsvädd
Jag har en spireahäck som trivs alldeles ypperligt på blöt lerjord. Jag har den som friväxande. Blommorna är som rosa avlånga "korvar". Tyvärr är den en mästare på att sprida sig med frön och rotskott - det är en klar nackdel.

Jag har även hassel på ganska blöt lerjord - den ser ut att trivas bra.
JessicaM
Hittar inga bilder på salix & poppel häck ju...
ängsvädd
CITAT (JessicaM @ 06-06-2009, 21:50) *
Hittar inga bilder på salix & poppel häck ju...

Åtminstone poppel blir väldigt hög och kräver mycket arbete med beskärning.

Jag vill bara lägga till ang. spireor att det finns ju sådana som inte sprider sig. Hassel växer f ö långsamt.

Googla på bilder.
JessicaM
Avenbok då, skulle de passa hos mig??

Måste man klippa den direkt, tänkte om man kunde låta den växa fritt tills den blir hög och sen klippa den lite fint, går det??

Aaaaaa jag vill ha en häck som är relativt billig, växer fort, passar i lite blöt ler jord.. Vilken skulle ni rekommendera då?

Sen är det bara ett plus om den är grön året runt hehe
GunnellF
CITAT (JessicaM @ 07-06-2009, 11:55) *
Avenbok då, skulle de passa hos mig??

Måste man klippa den direkt, tänkte om man kunde låta den växa fritt tills den blir hög och sen klippa den lite fint, går det??

Aaaaaa jag vill ha en häck som är relativt billig, växer fort, passar i lite blöt ler jord.. Vilken skulle ni rekommendera då?

Sen är det bara ett plus om den är grön året runt hehe

Grön året runt: gran! angel_not.gif

Annars borde knäckepil (bollpil) funka även som häck. De är ju inte gröna men har fin färg på kvistarna även på vintern.
MariaS
Har du funderat på flätad salixhäck? GAnska snyggt och är färdig på två år. Det finns många olika sorters salix (vide, pil....) som man kan använda, även de som är avsedda för floristarbeten. Det finns sorter som blir mellan 1m till 4 meter höga.

Nedan en nyss flätad häck.

JessicaM
CITAT (GunnellF @ 07-06-2009, 12:04) *
Grön året runt: gran! angel_not.gif

Annars borde knäckepil (bollpil) funka även som häck. De är ju inte gröna men har fin färg på kvistarna även på vintern.

Bollpilen finns den i olika storlekar så att säga? Olika höga? Ska även ha bollpils träd i hagen men som inte är sååååå jätte höga. Är de billiga?? hehe
GunnellF
CITAT (JessicaM @ 07-06-2009, 13:31) *
Bollpilen finns den i olika storlekar så att säga? Olika höga? Ska även ha bollpils träd i hagen men som inte är sååååå jätte höga. Är de billiga?? hehe

Knäckepil kan man köpa som träd, buske och häckplantor. Du får kolla hos närmsta trädgårdsförsäljare vad de kostar, jag har inget begrepp om det. Kolla även höjd också och hur den funkar som häck - jag har ingen egen erfarenhet av det. Det kanske finns salix som passar bättre som häck om du inte vill hålla på och klippa för att hålla ner höjden. Beror ju på hur hög din häck får bli.
JessicaM
Det blir nog en aronia till vindskyddshäcken..

Sen vill jag som sagt plantera mindre träd som växer snabbt. Träden ska vara runt 3-5m cirka. Vad för träd passar mig då? Någon som är vet? biggrin.gif
vanjalarsa
Jag föreslår Häggmispel. Fin hela säsongen. Man kan klippa den om man vill annars låter man den växa fritt.

mvh Vanjalarsa rolleyes.gif
JessicaM
Trivs häggmispel i ler jord då?
Jorden är ju inte sjö blöt men det är ju klart ler jord.

Googlade och den såg väldigt fin ut
jessica i stg
CITAT (JessicaM @ 06-06-2009, 15:42) *
Ingen som har några tips?

Har fått ett tips om Aronia, men den ser så himla tråkig ut hehe

Aronia tråkig??? Nää, den blommar på våren, får ätliga bär på sommaren och en vacker höstfärg.. Absolut en härlig häckbuske.
Annars Häggmispel som lättskött, men blöt lerjord vet jag inte hur det funkar..
JessicaM
Hmm fast det blir nog en aronia ändå.

När ska man plantera aronian?? Mellanrum??
Hittar inte på nätet mad.gif
MariaS
Du kan plantera aronia så länge det inte är tjäle i marken. Skyndar du dig, kan du hitta plantor på barrot fortfarande. Krukade kan de bli ganska dyra.

Sätt barrotade 3/m, krukade 70cm mellan.
vanjalarsa
TRor att man kan få tag på billigare häggmispel. DE är inte kinkiga med jordmånen. TRor att de föredrar jord som är lite fuktighetshållande.
Har häggmispel och lerjord. Går alldeles utmärkt.

Lycka till med Aronian som ju också är jättefin! MEn häggmispeln har i mitt tycke en längre säsong. DEn är fin från tidiga våren till sena hösten.

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
ängsvädd
Jag googlade på aronia och blev intresserad av den - bären verkar enormt nyttiga.

Kan man äta dem som de är - frysa in och ha på muslin exvis?

http://www.dn.se/mat-dryck/reportage/hostb...intern-1.388210
MariaS
CITAT (MimmiH @ 08-06-2009, 22:13) *
Jag googlade på aronia och blev intresserad av den - bären verkar enormt nyttiga.

Kan man äta dem som de är - frysa in och ha på muslin exvis?

http://www.dn.se/mat-dryck/reportage/hostb...intern-1.388210

yes.gif
Big Gardener
Hur blöt, är naturligtvis en definitionsfråga, men med blöt tänker jag på sämre dränerad jord. På blöt lerjord skulle jag inte rekommendra aronia.
pebblelake
Inget växer bra i sådan jord ,det överlever.... dränera är mitt förslag.
MariaS
Det är nog bara platan och äkta valnöt som kan tänkas eventuellt trivas i sån jord...
Huggorm
CITAT (MariaS @ 09-06-2009, 23:06) *
Det är nog bara platan och äkta valnöt som kan tänkas eventuellt trivas i sån jord...

Och dom klarar sig inte i Värmland
MariaS
Nope

...och då vart det bara salixen kvar...
pebblelake
Rönnspirea!!! kom jag just på,den klarar det! vis av samma problem...
Stiffe
Om man har blöt lerjord, dvs med stående vatten under framförallt vinterhalvåret, och ändå ska gräva för häck, så kan man relativt enkelt göra en upphöjd "rabatt" att plantera häcken i. Brukar vara enklare och billigare än att dränera.
/S
Näcken
Ett helt annat svar, varför inte en armeringsspalje och så sätt murgröna och andra klättrare.

Någon form av pil borde ju funka som träd, men om jag läser rätt så ska även rönnar funka kika på Stångby plantskolas trädkatalog leta efter Sorbus. Annars står det att Aronia ska funka i lerjord.

OS det går inte att beställa av Stångby, de säljer till plantskolor, men man kan ju kika lite i deras katalog ialfall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon