ystadhelen
Denna insekt satt på en växt i trädgården.
Någon som vet vad det är?

/Helen

[attachment=35954:insekt2.jpg]
KURT
Det ser ut som en parasitstekel, och eftersom den inte verkar ha något äggläggningsrör så skulle det vara en hane?
ystadhelen
Ok. Tack för hjälpen:-)
GunnellF
Tycker inte att det ser ut som en parasitstekel, men kan inte säja vad det är. Steklar brukar ha mer utpräglat huvud vad jag har sett.
Azur
Tror det är en art av harkrank, kanske ur släktet Nephrotoma. De kallas på engelska "tiger crane flies" (tigerharkrankar) för att de ofta är svarta och gula i färgen.

Vet inte exakt vilken art detta kan vara, men här är en bild på en liknande art från nordamerika

EDIT: Här är ett foto på en svensk art skakigt identifierad som Nephrotoma crocata.

EDIT2: Ja, det är nog just Nephrotoma crocata som är på din bild.
Gossen Ruda
CITAT (Azur @ 07-06-2009, 12:07) *
Tror det är en art av harkrank, kanske ur släktet Nephrotoma. De kallas på engelska "tiger crane flies" (tigerharkrankar) för att de ofta är svarta och gula i färgen.

Vet inte exakt vilken art detta kan vara, men här är en bild på en liknande art från nordamerika

EDIT: Här är ett foto på en svensk art skakigt identifierad som Nephrotoma crocata.

EDIT2: Ja, det är nog just Nephrotoma crocata som är på din bild.

Instämmer i att det är en harkrank och att det KAN vara ovannämnda art, mer sträcker jag mig inte. En hona är det med sitt korta äggläggningsrör. Äggen läggs i marken då insekten hoppar jämfota och sticker ner det i marken upprepade gånger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon