melonskal
Hej allihopa! Jag är en 16 årig kile som är lite små intresserad av trädgårdar. Jag ät totalt super jätte mycket nybörjare och har lite frågor. Vi i min familj är sugna på att fixa till ett litet land här på tomten men vi behöver lite tips, vad är bra att tänka på?När ska man plantera? Ja, ge mig gärna så mycket information som möjligt.
Hälsningar Martin
Österläge
Hej, och välkommen till Odla! Det är svårt att svara på så generella frågor, om du skriver lite mer om vad ni vill odla är det lättare- vill ni till exempel odla grönsaker eller blommor? Var bor ni, och vilket läge är det på trädgården? (norr, öst, väst eller söder, är det mycket sol eller mest skugga, är jorden torr eller fuktig, osv...)

Du kan söka i tidigare trådar här på Odla och hitta massa tips och bra ideer, och förstår fråga så får du nästan alltid svar, och ofta snabbt också! smile.gif
melonskal
Hej tack för svaret. Som sagt så har jag inte mycket koll på det här med trädgård men det är väl meningen att vi ska plantera lite bär,grönsaker, kryddor och lite smått och gott rolleyes.gif. Vi bor i uppland och trädgården ligger i norr läge och har mycket sol och ganska torr jord.
Jag ska leta lite information själv nu och se om jag kan hitta något spännande här på Odla .nu.
Österläge
OK, du kan ju leta lite o sen skriva igen när du har mer specifika frågor! smile.gif Ang när man ska plantera så brukar man säga att man helst ska plantera vår eller höst, (lite olika beroende på när de blommar) men om man köper plantor som är odlade i kruka (och det är de flesta nuförtiden) kan de ofta planteras året runt. Men om man planterar mitt på sommaren och det är varmt måste man vattna ofta, det är nackdelen. De flesta växter kan man så själv, vilket blir billigare, men det börjar nog bli lite sent för det, så det kan nog vara bra för er att köpa färdiga plantor för att få lite klart direkt. Nästa år kan ni ju vara ut lite tidigare och så på våren, för att plantera ut i rabatter till sommaren. Vissa växter ska sås på hösten, så det kan oxå vara bra att kolla upp, så kan ni så i höst o få plantor nästa vår!

Lycka till med planerandet och planterandet, och välkommen med fler frågor! smile.gif
Nauti
Ja, läs på litet mer och få idéer. Det är lättare att svara om du har några konkreta frågor.
melonskal
Okej tack för hjälpen vi misstänkte att vi var lite sent ute men men det gör inte så mycket. Har ni något tips på någon annan bra sida med mer information?
bullen_86
Hej
Några saker går ju fortfarande att så, sallad, rädisor, mangold, tidiga morötter, sättlök m.m.
Vissa kryddor kan man ju köpa från ica och plantera tex gräslök.
Potatis kan man fortfarande sätta.
Beror mycket på vart i landet ni bor och att man är noga med vattning!
Jag tycker verkligen ni ska odla lite i år, det är himla skoj!
Österläge
Hej igen,

ja många grönsaker är inte försent att så än, det är mer om man vill plantera buskar och träd som det börjar bli lite sent - men är ni hemma i sommar och kommer ihåg att vattna går det nog bra oxå!

Däremot tycker jag inte ni ska köpa kryddor i mataffären och plantera ut, de är ofta så hårt drivna så de har svårt att klarar sig. Köp hellre på en bra handelsträdgård - det är oftast inte ens dyrare!

Lycka till och skriv här igen om du har fler frågor!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon