lenaandersson
06-06-2009, 15:30
hoppas jag stava rätt, jag har haft min i ca 5 år nu den ska stå i sol-halvskugga men har aldrig blommat, jag vet att det tar tid men förra året så lässna jag och satte den mera soligt. Jag trodde då att den skulle komma upp tidigare då också för den är otroligt sen, men icke, nu står den ganska skyddat så det är nog zon 3 i alla fall, och inte en skymt ännu.
vad har ni för erfaren het av era, när blomma dom och är dom lika sena upp på våren-försommaren.
Monica B
06-06-2009, 16:16
Jodå, jag mina Acanthus, eller Björnkloört som den heter på svenska, har jag haft i flera år, den första köpte jag nog för ca 10-12 år sedan. Den första var en Acanthus hungaricus som jag köpte i England för jag hade inte sett dom här tidigare, efter det har det blivit flera efterföljare. Sedan 1 år tillbaka bor jag i Skåne men alla mina Acanthus har varit planterade flera år i zon 3 i Mälardalen och klarat sig alldeles utmärkt med det. Det tog visserligen några år innan min första planta blommade och då blommade den med bara ett par stänglar men den växer snabbt på sig. Alla Akanthus är sena att komma upp på våren, varje år tror man att "nu är det slut, nu har den dött" eller något sådant men sen upptäcker man helt plötsligt att där kommer den. När den väl kommer på sena våren, så formligen exploderar den och man kan nästan se hur den växer. Jag har haft mina planterade på olika ställen, både i full sol och i vandrande skugga osv och jag har då inte märkt någon skillnad på trivselfaktorn, dom har trivts i båda lägena. Skyddat? Hmmm, inte har mina fått något skydd för blåst eller snö eller kyla eller frost. Dom har stått väldigt öppet och väder och vind har ruskat om dom en del men dom verkar inte ha mått dåligt av det. Mina blommar någongång på högsommaren, dvs juli-augusti sådär. Några bilder av mina Acanthus i sina yngre dagar.
[attachment=35958:Acanthus...garicus1.jpg]
[attachment=35959:Acanthus...ifolius3.jpg]
[attachment=35960:Signatur.jpg]
lenaandersson
06-06-2009, 16:27
Tack för ditt svar, och underbara bilder, nu känns det bättre.
Nu blev jag sugen på acanthus igen....har tänkt köpa i ett par år men det har inte blivit av....i år blir det nog av...
Tack för inspirationen!!
//Heda
Maggan H
09-06-2009, 20:31
Fick tag i småplantor i fjol och dom är ganska ynkliga så nån blomning lär det inte bli i år. Jag har dom på en norr sida med bara några timmars sol för jag läste dom skulle stå skuggigt? Vad tror ni? Dom ser friska ut i färgen men kanske kommer dom aldrig att blomma?
Monica B
09-06-2009, 23:24
Jag kan inte se i mina böcker eller i mina noteringar att Acanthus skall stå i skugga, däremot står det halvskugga. Kan kanske vara läge att plantera de exemplar ni har i mer vandrande skugga. Mina har stått så att dom har skuggats någon timme under den varmaste delen av dagen och det har gått jättebra. Norrläge låter lite väl mörkt.
[attachment=36189:Signatur.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.