Full version: Gren av en vinranka.
RB6230
Jag har en ful gren som kommer från sidan av stammen på min vinranka . Kan man knippsa av den och sätta den i vatten eller jord . kommer det rötter av den så det kan bli en vuxen o fin ranka om några år ? eller ska jag kasta grenen . det sitter nya blad längst ut i toppen och även längre ner på den så lever gör den .

mvh jens
RibesRubusVitis
Knipsa INTE just nu; om man kapar förvedade bitar så här års, kan så mycket sav läcka ut att resten av vinrankan hotas. Vänta till vintern, då kanske grenen räcker till flera sticklingar. Det går att beskära så snart bladen fallit till hösten, men då får du problem med att spara sticklingarna.
Jag brukar klippa vid nyår, och spara klippet (i fuktig tidning i plastpåse) i kylen ett par månader. Först i mars är det lagom att sätta sticklingarna så att de blir färdigrotade då ljuset och värmen räcker till.
RB6230
Tack för det svaret . Då tar jag den vid nyår lagom till champagnen tummenupp.gif
MariaS
Annars skulle jag lägga ner grenen i jorden direkt. Då är den rotad och klar vid klippning i vinter.
bellaobert
Igår slet vår något överförfriskade granne av en ca 80 cm lång gren på sin vinranka, vad kan jag göra för att den ska få rötter? Har ställt den i vatten, ska den ner i jord? Jag klippte bort lite som var dött och det nedersta bladet, hoppasdet var rätt.
MariaS
Ta bort så du sparar ca 4-5 blad i toppen (Du kan också dela grenen i två delar) stick dem sedan i fuktig tov och ställ i skuggan. Torven bör inte torka, utan hållas jämnt fuktig.
bellaobert
Tack Maria, du är en pärla! tummenupp.gif
Peztis
Det som jag toppklipper nu när det blommar på vinrankan brukar jag bara stoppa i ett glas med vatten och merparten brukar få rötter!

Att jag sedan glömmer plantera dem i jord och att de därför dör är en annan sak... tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon