Jennan
biggrin.gif Hejsan!
Jag har just flyttat till hus med fönster i alla väderstreck... Det är ju bra, men vad passar bäst att ha i norr & väster-fönster??smile.gif

Mvh Jenny
Kajsa
I väster kan man ha väldigt mycket, har mitt vardagsrum i väster och
där har jag orkideér, Saint paulia, Ficusar, Älghornsbräken, Afrikanskt ogräs
Blomsterkaktus, Hoya, Flammingo, Dadelpalm, Clivia, Rhipsalis osv.
Kaktusar & Suckulenter har jag dock i österläge.
I ett norrfönster kan du ha Silverkalla, Garderobsblomma, Fredskalla
Bergpalm, Hemtrevnad, Dracena, Gullranka, olika Philodendron
Spjutbräken, Kopparranka, Monstera osv
Alpiner i Halmstad
Plantans bladform visar under vilka ljusförhållande plantan är anpassad för.
Stora välvda bladformer tyder på att plantorna växer i skugga. Norrfönster.
Är bladen däremot runda eller kantiga med vertikal riktning tyder det på att plantan klara och bör stå i full sol.
M.v.h. Bernt
lolo
Detta var intressant att veta! Det stämmer faktiskt väl med ens egen växtmöblering! Samtliga mina begonior står i norrfönster, där de nu blommar för fullt. Blomsterkaktusarna i väster. Paradisträden står i söderfönster/österfönster, liksom även andra succulenter. Kristi törnekrona står i söderläge, liksom pelargonerna och lyckoklöver.

Ja, det stämmer väldigt bra! Tack för tipset, Bernt!

/Ann-Louise
Krasseblomma
Murgröna då??har hört att den mvill stå i norrfönster men den har ju inte så stora blad huh.gif
Alpiner i Halmstad
Murgrönan har förmågan att vända bladytan mot ljuset. Plantorna kan därför klara även en skuggig växtplats.
M.v.h. Bernt
lolo
Hej Bernt/Alpiner i Halmstad! Det var intressant: "förmåga att vända bladytan mot ljuset" - vad exakt betyder det?
mvh
Ann-Louise i Umeå smile.gif
Alpiner i Halmstad
Växternas energiomvandlare,bladen, strävar hela tiden efter högsta möjliga effektivitet. Man säger att bladen stäcker sig mot ljuset.
I den del av växten som ligger i skugga blir cellerna längre än de som får mycket ljus. Stjälkarnas skyggsida blir därigenom längre och böjer sig mot ljuset. Fonomenet kallas fototropism.
M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon