Limeblossom
Hej!

Jag och en kompis ska till Stockholm och spana in trädgårdar/parker/handelsträdgårdar osv.
Vad tycker ni är värt att se? Jag har inte sett något sånt i Stockholm, inte ens Skansen smile.gif
Funderar på Rosendal och Bergianska iallafall. Hinner väl inte med så mycket, man vill ju inte flänga omkring en kvart på varje ställe.
Förslag?
Mvh Annica
Åsa, mälardalen zon 2
Waldemarsudde ligger ju nära Rosendal så man kan ju ta en sväng där med + Skansen innehåller ju faktiskt mycket trädgård det finns kolonilotter där i tidstypisk stil, gamla stugor från olika delar av sverige med tillhörande tidstypisk trädgård etc. det är inte bara djur.

Sedan har man ju Hagaparken, Ulriksdalsslottsträdgård (mycket god lunchbuffe på vardagarna), Zetas, Drottningholm, Gustavshill ute på Ekerö, allt beror ju på hur långt man vill åka, stockholmsområdet är ganska stort.
Limeblossom

Och allt är värt att se? Ibland har man ju höga förväntningar och så blir det "var det inte mer än så här". Och det är ju trist.
Skansen blir det nog med familjen....någon gång smile.gif
ingrids
Det beror sig ju på VAD du vill se. Haga, med fjärilshusen, och Drottningholm är ju i första hand parker, och på Drottningholm finns buxbomparterr och boskéer. Vill du titta på visningsträdgård och shoppa så skulle jag säga Ulriksdal (där det iofs också finns typ park) och Zetas. Den botaniska trädgården, Bergianska, med massor av sorter (mest träd och buska) samt näckroshus och medelhavsväxthus är himla trevlig. Skansen och Djurgården kan bli ganska fullt med folk såhär års, men jag älskar att strosa på Djurgården.
Ingrid Zon3
Måste du välja bara en handelsträdgård, välj Zetas. Ska ni dit en vardag kan ni ta IKEAs gratisbuss från Regeringsgatan. Och ska ni dit på helgen beväpna er med tålamod.
Har man sen begränsat med tid på sig kan koncentrera sig på Djurgården, med Rosendal, Skansen (kolla deras hemsida, trädgård har en särskid avdelning) Waldemarsudde osv.
Men vill man se just trädgårdar och parker i typiskt för just Stockholm så kan Vasaparken vara kul, den används och har en del intressanta planteringar och anläggningar. Och är man där en vardag kan man besöka Sinnenas trädgård alldeles bredvid. Annars tror jag det finns möjlighet att besöka kolonilottsområden, t.ex. Tanto på Söder. Guidade vandringar förekommer, hur ofta vet jag inte.

Sista alternativet är att åka ut till nån villaförort och ge komplimanger för vackra trädgårdar över staketen. Vi blir lika lyckliga för det som folk i andra ändar på landet och du kanske t.o.m. blir bjuden på fika smile.gif
SysterJord
Kan bara hålla med Ingrid Zon3 - är det en handelsträdgård du är ute efter, välj Zetas! De har god lunch och fika också (men ganska dyrt) och framförallt ett enastående sortiment och kompetent och trevlig personal.

http://www.zetas.nu/

SysterJord
Snubblade över en länk som kanske kan vara Limeblossom behjälplig:
http://gardener.blogg.se/spaning/category/stockholm.html

Limeblossom
Tack för era åsikter!
Spanarns sida har jag redan varit inne på, väldigt bra när man letar trädgårdar, så den rekommenderar jag alla här inne smile.gif
Hannele
Bergianska är alltid värt ett besök, kanske jättenäckrosorna blommar, finns många olika sorts trädgårdar och odlingar att titta på. Lunch på Rosendahls Trädgård är aldrig fel. (Zetas är ju bara dyrt, samma växter finns för halva priset på andra ställen.. Men det låter fint att man handlat där.)
mojan
Jag vill bara tillägga att Skogskyrkogården, som finns på världsarvslistan är mycket fin och välkänd. Den ligger en bit ut och det tar lite tid att gå runt förstås.
smuleborg
Får själv besök i början på augusti. Trädgårdsmänniska. Har planerat in Bergianska och Zetas.

Enköping känns "för långt bort" (hon är inte här så länge).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon